به دلیل تحریمها و محدودیتهایی که برای کشور ما به وجود آمده است. شرکتهای ایرانی فروشگاههایی را برای ارائه اپلیکیشنها و بازیها ایجاد کردهاند. با مقایسه کافه بازار و مایکت میتوان به این موضوع پی برد که کدام خدمات بهتری به کاربران و توسعهدهندگان دادهاند. در ادامه برای بررسی و مقایسه بازار و مایکت با سید علی ابراهیمی همراه باشید !
بازار چیست ؟ معرفی کافه بازار
برنامهی «بازار» یک بستر ارائهی برنامهها و بازیهای اندرویدی در ایران است که از سوی شرکت آوای همراه هوشمند هزاردستان توسعه یافته و در مالکیت «گروه توسعه فناوری اطلاعات هزاردستان» قرار دارد. کافهبازار در بهمن ۱۳۸۹ به همت جمعی از فارغالتحصیلان و دانشجویان دانشگاههای ایرانی شکل گرفت و از آن زمان تاکنون، با بهرهمندی از همکاری متخصصان و توسعهدهندگان مشتاق و مستعد ایرانی، کوشیده است بستر جامعی از خدمات، محتوا و محصولات دیجیتال را برای کاربران اندرویدی فراهم کند.
آمار کلی کافه بازار
بر اساس گزارش سالانه بازار در سال ۱۳۹۹ ، در برنامهی «بازار» ۱۳۰ هزار برنامه و ۳۱ هزار بازی در در اختیار کاربران قرار گرفته است. در سال ۱۳۹۹ تعداد دانلود و بروزرسانی بازی و برنامه به عدد ۱/۶ میلیارد رسید. در این سال تعداد ۳۶/۷ هزار برنامه و بازی به فروش محتوای دیجیتالی در بستر بازار پرداختند. کاربران بازار برای خرید محتوای دیجیتالی این توسعهدهندگان ۲۷/۱ میلیون تراکنش را صورت دادند. طی سالهای گذشته، توسعهدهندگان و ناشران غیرایرانی نیز به همکاری با کافهبازار اشتیاق نشان دادهاند و حدود ۱۲۰ تیم غیرایرانی ۸۰۰ برنامه و بازی باکیفیت را به صورت رسمی برای کاربران ایرانی منتشر کردهاند.مایکت و کافه بازار.
بازار کودک چیست ؟
کافهبازار برای تسهیل دسترسی کودکان به محتوای مناسب و جلوگیری از دسترسی آنان به محتوای نامناسب از تیرماه ۹۸ حالت کودک را به برنامه «بازار» اضافه کرده است. از نسخه بازار (۷.۲۹.۰) به بعد، با فعالکردن حالت کودک، محتوای برنامه بازار (اعم از برنامه و بازی ) بر اساس رده سنی کودکان (تا ۱۰ سال) پالایش میشود و برنامهها و بازیهای مناسب، تا حد ممکن، در معرض دید و استفادهی آنها قرار میگیرد.
تاریخچه کافه بازار
در سال ۱۳۸۹ کاظم محمدزاده و تعدادی از دانشجویان دانشگاه شریف بر روی پروژهای به نام «فارسیتل» کار میکردند. هدف این پروژه فارسیسازی اندروید و تولید تعدادی برنامهٔ ضروری فارسی بود. در دیماه همان سال حسام میرآرمندهی که برای ادامهٔ تحصیل به دانشکدهٔ کارآفرینی دانشگاه چالمرز سوئد رفته بود، به ایران بازمیگردد و در ایران ماندگار میشود. او پروژهٔ فارسیتل را متوقف میکند و به دنبال راهاندازی فروشگاه آنلاین نرمافزارهای اندروید میرود. وی در بهمن ۱۳۸۹ نخستین نسخهٔ کافه بازار را در کنگرهٔ موبایل ایران منتشر میکند.
حواشی کافه بازار
مخالفت با فیلترینگ گوگل پلی
در پی فیلترینگ گوگل پلی در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ ایران کافه بازار در آبان ۱۴۰۱ در بیانیهای ضمن اعلام دلایل مخالفتش با فیلتر گوگلپلی، تأکید کرد «نبودِ ابزار گوگل پلی پروتکت، آسیبی انکارناپذیر به امنیت دستگاههای کاربران ایرانی وارد میکند.» در این بیانیه همچنین اعلام شده بود «هرگونه محدودسازی دسترسی شهروندان را، چه از سوی دولتها چه شرکتها، سلب حقوق اولیه میدانیم و با آن مخالفیم».
همکاری با کمیته فیلترینگ
پس از هک سرور ایمیلهای کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه توسط انانیموس و افشای مکاتبات شرکتها با کمیته فیلترینگ در نمونهای از این مکاتبات یکی از مدیران وقت «کافهبازار» در جریان اجرای دستور حذف پیامرسان «وایبر»، به مدیران فیلترینگ از امکان دسترسی کاربران به این پیامرسان از طریق دیگر رقبای این شرکت خبر میدهد؛ موضوعی که در نهایت باعث میشود این پیامرسان با سرعت بیشتری از باقی منابع نیز حذف شود
تاریخچه اتفاقات امنیتی کافه بازار
در آوریل ۲۰۱۹، محمد جرجندی، محقق امنیت سایبری در توییتر اعلام کرد که کافه بازار مورد نفوذ قرار گرفته و اطلاعات مشتریان و سورس کد این سرویس توسط هکرهای روسی منتشر شده است. پس از جنجال ها و تکذیب های فراوان، این موضوع تایید شد و نمونه هایی از سورس کد نشان می داد که این سرویس احتمالا به صورت چندان مناسبی پیاده سازی نشده و احتمال وجود آسیب پذیری امنیتی یا اینکه افراد به هر شکلی بتوانند فرایند های امنیتی آن را دور بزنند بالاست و همین موضوع می تواند موجب دستکاری اپلیکیشن ها شود و یا امکان توزیع بدافزار از طریق کافه بازار را فراهم سازد.
مزایا کافه بازار چیست ؟
تعرفه نیم بها
بدلیل داخل ایران بودن سرور های کافه بازار ، تمامی ترافیک مصرفی شما در صورتی که فیلترشکن شما خاموش باشد ، داخلی و نیم بها محسوب خواهد شد .
با اصالت
بدلیل اینکه کافه بازار اولین اپ استور اندرویدی در ایران است ، با وجود معایب زیاد ، همچنان خیلی ها به آن اعتقاد و اعتماد بیشتری دارند .
معایب کافه بازار چیست ؟
جولان بدافزارها و مشکلات امنیتی جدی
داستان جولان بدافزارها در کافه بازار مربوط به امروز و دیروز نیست. از همان زمانی که کافه بازار توانست نامی برای خودش دست و پا کند و تبدیل به یک برنامه محبوب برای کاربران شود، مشکلاتی جدی از نظر امنیتی در این برنامه دیده میشد و تاحالا آنها رفع نشده است. البته برطرف کردن این موضوع کاری غیرممکن به نظر میرسد اما بازار حتی نتوانسته جلوی رشد بدافزارها در مارکت خودش را بگیرد و حالا با بزرگشدن کافه بازار، تعداد و درصد بدافزارهای آن نیز رشد کرده است.
مشکلات متعدد بازیهای دارای دیتا
بازیهای دارای دیتا به یکی از محبوبترین انواع بازیهای موبایل تبدیل شدهاند. با افزایش قدرت سختافزاری میانردهها و قابلیت اجرای انواع بازی نیمهسنگین و سنگین در مدلهای اقتصادی بازار، علاقه کاربران به تجربه بازیهای دارای دیتا افزایش پیدا کرد. عناوینی مانند پابجی، کالاف دیوتی و آسفالت 9 از جمله مشهورترین و پرطرفدارترین بازیهای دارای دیتا هستند.
قوانین مالی عجیب / همه چیز به عهده خودتان است…
کمتر پیش میآید که در صفحه قوانین و مقررات یا دسترسیهای یک برنامه وارد شوید و قوانین و دسترسیهای استفاده از یک اپلیکیشن یا سرویس را مطالعه کنید، اما پیشنهاد میکنم یک بار قوانین و دسترسیهای کافه بازار را بخوانید تا هوش از سرتان بپرد، به طور خلاصه در کافه بازار همه چیز گردن توسعه دهنده و کاربران است و این سرویس دارای مسئولیت خاصی نیست!
در ابتدای قوانین اشاره شده که کافه بازار تنها انتشار دهنده برنامههاست و هیچ مسئولیتی در مورد برنامهها ندارد. همچنین کافه بازار در متن قوانین خود به صراحت اعلام کرده که محتوای برنامهها را معمولا بازبینی میکند، یعنی در برخی از موارد برنامه بررسی نمیشود.
مَنش غیر حرفهای
جدا از تمامی موارد گفته شده، منش غیرحرفهای و رفتارهای عجیب مدیران کافه بازار در رقابت با رقیبان خود و همچنین برخورد با کاربران و توسعهدهندگان، موجب شده تا همواره شاهد اعتراض تعداد زیادی از کاربران در شبکههای اجتماعی از جمله توییتر از تجربه منفی خود در هنگام استفاده از سرویس کافه بازار باشیم.
نمونه این رفتار در رقابت کافه بازار با یکی از مارکتهای رقیب خود بود که مشخص شد مدیران کافه بازار با صرف هزینه برای تبلیغات در پیجهای اینستاگرامی به دنبال فضاسازی به نفع خود بودند، این ادعا مطرح شد و جوابی از طرف تیم کافه بازار مبنی بر نادرست بودن این ادعا منتشر نشد.
مایکت چیست ؟
مایکت (به انگلیسی: Myket، به معنی مارکت من (My Market)) یک فروشگاه برنامه های اندروید ایرانی با بیش از ۳۵۰ هزار برنامه و بازی است که از پاییز ۱۳۹۰ فعالیت خود را آغاز کردهاست. در حال حاضر بیش از ۲۲ هزار توسعهدهندهٔ ایرانی و خارجی با مایکت همکاری میکنند و برنامهها و بازیهای تولید شده توسط آنها، پس از بررسی در دسترس کاربران قرار میگیرد. مایکت با بیش از ۳۰ میلیون نصب فعال توانستهاست جایگاه خود را به عنوان یکی از پرطرفدارترین مارکتهای ایرانی ثابت کند. روزانه چندین میلیون جستجو توسط کاربران انجام میشود. تمام حقوق مایکت متعلق به شرکت دانش بنیان «هوشمند گستر هوتن پارس» است.
تاریخچه مایکت
اوایل سال ۱۳۸۹ استفاده از گوشیهای هوشمند در ایران در حال گسترش بود. از طرفی گوگلیپلی به سختی به کاربران ایرانی امکان دسترسی به اپلیکیشنها را میداد و وجود تحریمها نیز فضا را برای کاربران اندروید سختتر کرده بود. از این رو نیاز کاربران به اپلیکیشنها هر روز نسبت به روز قبل بیشتر میشد.
این امر سبب شد که در اردیبهشت سال ۱۳۹۰ توسعه مایکت رسماً توسط جمعی از نخبگان دانشگاهی آغاز شود. پس از گذشت ۶ ماه در پاییز همان سال، اولین نسخه مایکت عرضه شد. قبل از آن بنیانگذاران مایکت تصمیم به خرید کافهبازار داشتند اما مذاکرات این موضوع به نتیجهای نرسید.
چه چیزی مایکت را متمایز میکند؟
شرکت های زیادی در این حوزه مشغول به فعالیت هستند، گوگل، کافه بازار، کندو، چارخونه و… از جدی ترین رقیب های این استور هستند که مشغول به فعالیت بوده یا هستند، اما خب مایکت سعی میکند برای هر کاربر تجربه منحصر به فردی ایجاد کند و اثربخشی قابل قبولی در زندگی او بگذارد، در کنار این اکثر بچه های شرکت هم به خلق ارزش و رشد اهمیت ویژه ای میدهند، این چند مورد از مهم ترین مزایایی هستند که باید به آنها اشاره می کردیم.
مزایا مایکت چیست ؟
سادگی در استفاده از اپلیکیشن
ذهن انسان ها طوری طراحی شده که در این دنیای شلوغ به خوبی نمی توانند روی چیزی تمرکز کنند، ابزارهای فریبنده زیادی وجود دارد که باعث میشود نتوانیم به درستی چیزی را به خاطر بسپاریم یا در زمان های مشخص شده کارمان را به شکل عمیق انجام دهیم، نویسندگان و محققان مختلفی هم روی این مساله کارکرده اند و خروجی آن ها روش هایی برای نجات از این وضعیت بوده، اما خب این مشکل در دنیای نرم افزار پر رنگ است و اگر شما نتوانید اپلیکیشن خودتان را ساده و در عین حال مفید طراحی کنید، مخاطب به سرعت شما را فراموش میکند و ترغیب نمی شود.
دانلود آسان برنامه ها
تلفن های هوشمند دیگر از یک سخت افزار محدود استفاده نمیکنند، قدرت آن ها به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کرده و اینترنت همراه یا موبایل هم تقریبا سرعت قابل قبولی در ایران دارد، با توجه به این نکات کاربران دوست ندارند از نرم افزارهایی استفاده کنند که کند باشد و یا بارگیری آن ها با مشکلاتی همراه باشد، خوشبختانه اکثر کسب و کارهای ایرانی از سرورهای داخلی استفاده میکنند برای همین هم از کیفیت قابل قبولی برخوردار هستند.
امنیت مایکت
اگر خود را یک گیک (دوستداران دنیای رایانه و تکنولوژی) بدانید یا از علاقمندان به دنیای نرم افزارهای تلفن همراه باشید به خوبی با بد افزارها آشنا هستید، اپ هایی که برای باج گرفتن از کاربر یا آسیب رساندن به تلفن او طراحی شده اند، با یک سرچ ساده متوجه میشوید که ایرانی ها تقریبا هر چیزی که دم دستشان بیاید دانلود میکنند و این اصلا کار درستی نیست.
امکانات جست و جو و دسته بندی ها
این ویژگی در عین سادگی کار آمد است، خیلی از استورها این مشکل را دارند که کاربر مجبور میشود بارها و بارها به دنبال یک بازی خاص بگردد و نتواند آنها را پیدا کند و یا اینکه وقتی در ژانر استراتژی به دنبال یک دسته خاص میگردد نمیتواند آنها را پیدا کند، طراحان نرم افزار با استفاده از هوش مصنوعی، تگ ها و دسته بندی های مشخص میتوانند به استفاده کنندگان از اپلیکیشن شان کمک کنند، اکنون مایکت در کنار گوگل پلی یکی از اولین استورهایی است که به چنین قابلیتی مجهز شده و اگر وارد محیط این نرم افزار شوید علاوه بر موارد بالا شما به وسیله نظرات سردبیران هم میتوانید بهترین های هر دسته را پیدا کنید.
طراحی بصری جذب
یک اپلیکیشن باید در مرحله اول ظاهر جذابی داشته باشد و از رنگ های درست و تجربه کاربری مناسبی در آن استفاده شده باشد، وقتی ما وارد یک مکان جدید می شویم نیاز داریم که بفهمیم هر چیزی چطور کار میکند، اگر نتوانیم با طراحی ارتباط برقرار کنیم قطعا نرم افزار را کنار میگذاریم و به سمت جایگزین های آن می رویم، این موضوع نه تنها درباره فروشگاه ها بلکه درباره سایر محصولات هم صدق میکند.
مزیتهای مایکت نسبت به گوگلپلی
- تیم محتوای مایکت با دانش تخصصی درباره سلیقه کاربران ایرانی
- قرارگیری سرورهای CDN مایکت در داخل ایران برای ارائه سرعت بالاتر در دسترسی به برنامه
- پاسخگویی به مشکلات کاربران توسط تیم پشتیبانی کاربران
- تمرکزبر روی نیازمندیهای کاربران و توسعهدهندگان ایرانی
- تیم تخصصی بررسی برنامه
- پشتیبانی از زبان فارسی برای بهبود تجربه کاربری
- پشتیبانی از پرداخت بانکی با کارت های عضو شبکه شتاب
- پیاده سازی UI / UX متناسب با سلیقه و نیاز کاربران ایرانی
- ترافیک نیم بها
مزیتهای مایکت نسبت به کافهبازار
- امکان استفاده از پنل توسعه دهندگان به صورت رایگان و بدون نیاز به پرداخت حق اشتراک
- امکان دسترسی به همه برنامه های محدود شده برای کاربران ایرانی گوگل پلی
- امکان دانلود بازیهای دیتادار
- شبکه اجتماعی فعال در پلتفرم مایکت با قابلیت های متنوع مانند امکان ثبت نقد و یا پست درباره برنامه
چرا اپلیکیشن مایکت را نصب کنیم؟
مسلما گوگل پلی بزرگترین فروشگاه نرمافزاری برای گوشیهای اندرویدی است و هیچ مارکتی در دنیا توان رقابت با آن را ندارد. اما با توجه به تحریمها و مشکلاتی که بر سر راه کاربران ایرانی برای این استفاده از این استور وجود دارد، لازم است که یک مارکت کامل و بدون محدودیت را بر روی گوشی خودتان نصب کنید. اینجاست که مایکت وارد عمل میشود و شما را با یک دنیای بدون مرز روبهرو میسازد. مایکت با ارائه ویژگیهای مختص به کاربران ایرانی، کاری کرده تا نیازی به نصب هیچ استور دیگری نداشته باشید.
نقاط قوت اپلیکیشن مایکت
- بهروزرسانی دسته جمعی اپلیکیشنها
- امکان دانلود زماندار
- دسته بندی جامع و بسیار خوب
- امکان جستجوی هوشمند برای یافتن سریعتر اپلیکیشنها
- امکان پرداخت هزینه از طریق شارژ سیمکارت گوشی شما
- بهینهسازیهای صورت گرفته برای کاربران و توسعه دهندگان ایرانی
- امکان دانلود بازیهای دیتادار و نصب ساده
- تضمین امنیت اپلیکیشنها
نقاط ضعف اپلیکیشن مایکت
- عدم بهروزرسانی به موقع برخی از اپلیکیشنها
مقایسه کافه بازار و مایکت
سالها است که کشور ما درگیر مسئله تحریم است که باعث بروز مشکلات فراوانی برای مردم شده است. شرکتهایی مثل گوگل و اپل هم با پیروی از قوانین تحریم بینالمللی، سرویسهای خود را برای مردم ایران مسدود کردهاند.
محدودیتهای اعمال شده باعث شده شرکتهای ایرانی دست به توسعه فروشگاه آنلاین برای دریافت اپلیکیشنها و بازیهای موبایل زدهاند. دوتا از مهمترین مارکتهای ایرانی، کافه بازار و مایکت هستند. این دو فروشگاه سهم زیادی از انتشار اپلیکیشنهای ایرانی و خارجی را دارند.
رقابت بازار و مایکت
اصلی ترین رقیب مایکت، کافه بازار است، این دو فروشگاه تقریبا یک دهه است که در کنار یکدیگر مشغول فعالیت هستند و سعی کرده اند که فضای کسب و کار و نرم افزارها را در کشور بهبود ببخشند، همانطور هم که آقای وحید رحیمیان مدیر عامل این شرکت در مصاحبه با مجله شنبه به آن اشاره کرده است، در این 9 سال مایکت فراز و فرودهای زیادی داشته و تجربیات تلخ و شیرین زیادی را تجربه کرده است.
در واقع در ابتدا حتی قشر تحصیل کرده کشور هم با اندروید آشنا نبوده و مفهومی به اسم توسعه نرم افزار آنچنان که باید و شاید در کشور خیلی مورد بحث نبوده است، به همین دلیل اگر به گذشته نگاهی بیندازید متوجه میشوید که این استور همیشه در ارتباط با بازی ها و شرکت های خارجی پیشتاز بوده و سعی کرده نیازهای کاربران در این زمینه را رفع کند، امروزه هم 300 هزار اپلیکیشن و بازی در این پلتفرم میزبانی میشوند که عدد قابل توجهی به شمار می رود، اما خب داستان به همینجا ختم نمیشود رقابت در حال حاضر به اوج خود رسیده است و مایکت با یک دورخیز برای آینده به سمت رسیدن به چشم اندازهای بزرگتر در حال حرکت است، در واقع برنامه ها داریم براتون…
قدمت دو مارکت ایرانی
کافه بازار اولین و قدیمیترین فروشگاه اینترنتی ایران است که بیشترین کاربر در بین تمامی استورهای ایرانی را دارد. مایکت نیز سابقه زیادی در ارائه خدمات به کاربران را دارد، اما نسبت به رقیب خود، تجربه کمتری دارد و امکانات کمی نسبت به کافه بازار فراهم کرده است.
ناگفته نماند، مایکت با ایجاد کردن یکسری ویژگیهای جدید در مارکت خود، توانسته است به دومین فروشگاه ایرانی تبدیل شود. به طوری که، بسیاری از توسعهدهندگان علاوه بر کافه بازار، اپلیکیشنهای خود را در مایکت هم منتشر میکنند.
رابط کاربری استورهای ایرانی
کافه بازار رابط کاربری و مدل فروشگاه خود را از گوگلپلی الهام گرفته است. قرارگیری اپلیکیشنها و دستهبندی آنها قابل قبول هستند و کاربران میتوانند به راحتی برنامه مورد نظر خود را پیدا کنند. همچنین، منوها و تبهای این فروشگاه نیز دسترسی خوبی به کاربران میدهد.
فروشگاه مایکت نسبت به رقیب خود رابط کاربری زیباتر و شیکی دارد. دستهبندی و جایگیری اپلیکیشنها به درستی چیده شده است. کاربران با ورود به اپلیکیشن میتوانند دسترسی خوبی به امکانات مایکت داشته باشند.
ارائه خدمات به توسعهدهندگان
فروشگاه مایکت سیاست حمایتی مناسبی را برای توسعهدهندگان در نظر گرفته است. به همین دلیل، این مارکت ایرانی یک پنل حرفهای به همراه امکانات بسیاری را برای آنها ایجاد کرده است. ناگفته نماند، مایکت توجه ویژهای به پنل حساب کاربران نیز کرده است.
توسعهدهندگان در پنل کاربری خود میتوانند از خریدهای درون برنامهای پشتیبانی لازم را انجام دهند. نظارت کافی بر اپلیکیشن خود در مایکت داشته باشند تا تعامل بهتری با کاربران ایجاد کنند. همچنین، امکان پرداخت با کارتهای اعتباری نیز یکی دیگر از امکانات مناسب مایکت برای توسعهدهندگان است.
تنوع اپلیکیشنها در کافه بازار و مایکت
با توجه به قدمت بیشتر کافه بازار، به طبع کاربران بیشتری این فروشگاه را میشناسند. بنابراین، کاربران تمامی اپلیکیشنهای ضروری و معروفترین بازیهای موبایل را میتوانند از کافه بازار دریافت کنند.
این فروشگاه پشتیبانی خوبی از برنامهها میکند و در سریعترین زمان آنها را بروزرسانی میکند. کافه بازار کاملترین و بیشترین برنامهها و بازیها نسبت به تمام مارکتهای ایرانی را دارد.
سرعت سرور برای دانلود اپلیکیشن
سرعت دانلود و نصب برنامه برای کاربران بسیار مهم است. بنابراین، کاربران توقع دارند در سریعترین زمان ممکن اپلیکیشن یا بازی مورد نظر خود را دریافت کنند.
بر اساس نظرات و گزارشات، کاربران رضایت چندانی از سرعت سرور مایکت و کافه بازار ندارند. با توجه به تستهای انجام شده، هردو فروشگاه سرعت تقریبا برابری برای دانلود اپلیکیشنها دارند. ناگفته نماند، سرعت دانلود و نصب هردو فروشگاه قابل قبول است. در واقع هیچکدام برتری نسبت به آن یکی فروشگاه ندارد.
حواشی دعوا بازار و مایکت
رقابت «کافه بازار» و «مایکت» در یکی دو سال اخیر به اوج خود رسیده و هر یک در تلاش برای جذب بیشتر کاربر هستند. اما هیچکس فکرش را نمیکرد اجرای یک کمپین از سوی مایکت، سرآغازی برای یک زد و خورد علنی و خونین کف توییتر باشد.رقابت «کافه بازار» و «مایکت» در یکی دو سال اخیر به اوج خود رسیده و هر یک در تلاش برای جذب بیشتر کاربر هستند. اما هیچکس فکرش را نمیکرد اجرای یک کمپین از سوی مایکت، سرآغازی برای یک زد و خورد علنی و خونین کف توییتر باشد.
جدلهای توییتری چند روز اخیر میان کارمندان و مدیران بازار و مایکت، اکوسیستم استارتاپی را در شوک فرو برد و با انتقادات بسیاری همراه شد. هر دو طرف ماجرا یکدیگر را به رقابتی ناسالم متهم کرده و حتی سخن از اقدام قضایی به میان آمد.
بازخوانی پرونده
مایکت طی هفتههای اخیر کمپینی را اجرا کرد که برخی از اپلیکیشنهای دارای پرداخت درون برنامهای را برای آن دسته از کاربرانی که این اپ را از بازار دانلود کردهاند، در فهرست بروزرسانی جدید قرار میداد. پس از آپدیت این اپها از سوی کاربر، درگاه پرداخت آنها از کافه بازار به مایکت تغییر میکرد.
اما مدتی پس از اجرای این کمپین، ویدئویی در شبکههای اجتماعی منتشر شد و اتهاماتی به مایکت در خصوص هدر دادن حجم اینترنت کاربران مطرح شد. در این ویدئو بیان شده بود که مایکت برای اپلیکیشنهایی که کاربران آخرین نسخه آنها را از کافهبازار یا گوگلپلی دانلود کردهاند، بهروزرسانی منتشر و حجم اینترنت کاربران را در این گرانیهای اخیر بیهوده مصرف میکند.
مایکت: ادعای کافه بازار خلاف واقع است
درنهایت ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ روابط عمومی مایکت بیانیه شفاف سازی پیرامون ادعاهای کافه بازار را در اختیار رسانهها گذاشت. در این بیانیه مایکت، کافه بازار را به بیان نکردن حقیقت و ارائه بخشی از حقیقت به شکلی سلیقهای متهم میکند. بهگفته مایکت بهروزرسانیهای ارائه شده بخشی از کمپین بازاریابی مایکت در برخی برنامهها روی نسخههای نصب شده از کافهبازار است.
مایکت در توضیح کمپین خود میگوید که «مایکت به شکلی واضح و در صفحهی اطلاعات و جزئیات برنامه، به کاربر توضیح میدهد که این بهروزرسانی به مدت محدود ۷۲ ساعت و روی اولین خرید از درگاه مایکت، ۱۵ درصد تخفیف (از سهم درآمدی خود) برای او به همراه خواهد داشت. در واقع مایکت با این کار یک پیشنهاد ویژه و ارزش افزوده برای کاربران خود دارد.»
روابط عمومی مایکت در ادامه با اشاره به نیمبها بودن محاسبه اینترنت استفاده شده در مایکت از نفع کاربر در انجام بهروزرسانی و دریافت تخفیف ۱۵ درصدی کاربر و نبود هیچ اجباری از دریافت بهروزرسانی توسط کاربر در بیانیه خود سخن گفته است.
اختلاف دیرینه مایکت و کافه بازار پیرامون انحصار طلبی
پیش از این نیز مایکت از انحصارطلبی کافه بازار در بیانیهای رسمی صحبت کرده بود. فروشگاه مایکت در بیانیهای به تاریخ ۱۶ فروردین ۱۳۹۹ با عنوان «کافهبازار: انحصار طلبی با ژست رقابت پسندی» نسبت به شروط بازار برای بازیسازان واکنش نشان داده بود.
در فروردین ۱۳۹۹ فروشگاه مایکت در بیانیهای ادعا میکرد که کافه بازار با گذاشتن شروط مختلف توسعهدهندگان را به سمت حذف بازیها از فروشگاههای رقیب سوق میدهد. مایکت در آن زمان از حذف بازی تختهباز از مایکت به درخواست تیم آرمیک، توسعهدهنده بازی خبر داده بود. بهگفته مایکت بازی تخته باز در زمان عرضه در ۲۱ اسفند ۹۸ در مایکت تنها در ۲۴ روز توسط ۳۱ هزار کاربر مایکت نصب شده بود.
پاسخ کافه بازار به بیانیه مایکت: فرافکنی است
اکنون بعد از یک هفته بازار با انتشار بیانیهای در سایت ویرگول با رد اتهام انحصار طلبی مطرح شده توسط مایکت، پنج سؤال مهم را مطرح کرده است که مایکت به آنها پاسخ نداده است. کافهبازار ابتدا با فرافکنی دانستن اتهامهای انحصارطلبی مایکت در پاسخ میگوید که «مایکت بهتر از هر عضو صنعت کسبوکارهای اینترنتی میداند که اتهام انحصارطلبی به بازار، بیپایه است. با وجود گوگلپلی استور، و استورهایی مثل سامسونگ و هواوی اصولاً شرایط انحصاری در بازار ایران وجود ندارد. بازار مدتها است که دربرابر این ادعاهای تکراری که با هدف جلب توجه صورت میگیرد سکوت کرده است.»