قطعی اینترنت یا اختلال در اینترنت از جمله اختلال اینترنت مخابرات ایران از اصلی ترین شکایات کاربران فضای مجازی در ایران است . چطور باید در سامانه 195 ثبت شکایت کنیم ؟ اصلا سامانه 195 چیست ؟ چطور از مخابرات در سامانه رسیدگی به شکایت کاربران اینترنت شکایت کنیم ؟ با سید علی ابراهیمی همراه باشید !
سامانه رسیدگی به شکایات کاربران فضای مجازی
سامانه الکترونیکی رسیدگی به شکایات وزارت ارتباطات وفناوری اطلاعات در اجرای ماده 25 قانون ارتقای نظام سلامت اداری و مقابله با فساد ودر راستای افزایش رضایت مشتریان زیرمجموعه های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از طریق ارتباط با مشترکین نهایی راه اندازی گردیده است. کلیه مشترکین و همکاران گرامی می توانند شکایت خود را در خصوص خدمات ارائه شده زیرمجموعه های این وزارتخانه، سازمان ها و شرکت های ذیربط دارای مشترک و کاربر نهایی با استفاده از لینک های موجود در این صفحه ثبت نموده. و دفاتر/اداره کل بازرسی شرکت های وسازمان های تابعه مسئولیت پاسخگویی و رسیدگی به این شکایات را به عهده دارند. ر
سامانه 195 چیست ؟ معرفی سامانه رسیدگی به شکایت کاربران
سامانه ثبت و پاسخگوئی به شکایات 195 با هدف افزایش رضایت کاربران و رسیدگی به شکایتهای مردمی در حوزههای مختلف ارتباطات و فناوری اطلاعات از جمله تلفن ثابت، تلفن همراه، اینترنت، خدمات پستی، تشعشعات و دفاتر پیشخوان راهاندازی گردیده. و در حال ارائه خدمات در تمام ساعات شبانه روز می باشد.
سامانه ثبت شکایت 195، راهی آسان برای ثبت شکایت از دفاتر ارائه دهنده خدمات مخابراتی، پست و پیشخوان دولت است. در ادامه مطلب بیشتر درباره این سامانه صحبت خواهیم کرد.
سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در سال 82 تاسیس شده است. این سازمان از تجمیع معاونت امور مخابراتی وزارت ارتباطات و اداره کل ارتباطات رادیویی شکل گرفته است.
هدف از تشکیل این سازمان، نظارت بر عملکرد بخشهای ارائه دهنده خدمات مخابراتی و افزایش کیفیت خدمات ارائه شده است.
چگونه در سامانه 195 شکایت خود را ثبت کنیم؟
ابتدا وارد سامانه ثبت شکایت به آدرس https://195.cra.ir شوید. برای ثبت شکایت خود باید مراحل زیر را به ترتیب انجام داده و منتظر پیگیری و اطلاعرسانی آن از سمت سازمان باشید.
- ابتدا بر روی گزینه ثبت شکایت کلیک کنید تا وارد صفحه بعد شوید.
- در این مرحله باید ابتدا آدرس محل شکایت را به صورت دقیق تایپ کرده و یا بر روی نقشه آن را بیابید.
- در گام بعدی باید اطلاعات شکایت خود را وارد کنید. این اطلاعات شامل نوع سرویس، نام اپراتور، نوع شکایت و موضوع آن است.
- در مرحله اطلاعات تماس، باید شماره تلفن و اطلاعات خواسته شده را وارد کنيد. همچنین متن شکایت خود را هم بنویسيد. اگر فایل صوتی، تصویری یا ویدئویی هم داريد، میتوانيد با انتخاب گزینه ضمیمه فایل، آن را وارد صفحه کنيد.
مراحل و فرآیند ثبت و پیگیری درخواست در سامانه 195 چگونه است؟
در بدو امر شاکی می بایست نسبت به ثبت درخواست خود در این سامانه اقدام نماید. پس از انجام ثبت نام در سایت و ارسال کد رهگیری به تلفن همراه شاکی، شکایت شما در سامانه 195 به ثبت می رسد.
در ادامه پس از بررسی شکایت توسط کارشناسان و بر اساس اطلاعات اولیه شکایت مطرح شده. موضوع آن جهت پیگیری به مبادی رسیدگی کننده زیر مجموعه های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از جمله اپراتورها، شرکت های اینترنتی، دفاترپستی و غیره ارجاع میگردد. و این نهادها موظف هستند در اسرع وقت نسبت به ثبت شکایت و پیگیری های لازم اقدام لازم را به عمل آورند.
ادامه فرآیند ثبت و پیگیری در خواست به این شکل است. که در صورت عدم ارائه پاسخ نهایی ظرف 14 روز از سوی نهاد مربوطه، درخواست به واحد تخصصی بازرسی سازمان مربوطه ارسال خواهد شد. که پس از صدور تصمیم نهایی در این خصوص، شاکی قادر خواهد بود حداکثر ظرف 3 روز از تصمیم صادره تجدیدنظرخواهی نماید.
پس از انجام فرآیند تجدیدنظر خواهی درخواست مذکور به بالاترین مقام سازمان تابعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ارجاع می گردد. و در نهایت پس از صدور تصمیم مفتضی و تجدیدنظر خواهی مجدد شاکی از تصمیم قبلی، رسیدگی نهایی و صدور رای توسط کمیته حل اختلاف به عمل خواهد آمد.
لازم به توضیح است کلیه اطلاعات خصوصی تکمیل کنندگان فرم های الکترونیکی محرمانه تلقی شده، و توسط سازمان مذکور حفظ و صیانت خواهد شد.
روش ثبت شکایت از اپراتورهای ارائه دهنده سرویس های ارتباطات سیار و ثابت در سامانه 195 چگونه است؟
در این سامانه در صورت درخواست یا ثبت شکایت از این نوع سرویس ها، باید پس از انتخاب نوع سرویس (ارتباطات سیار یا ارتباطات ثابت)، ابتدا استان یا شهر مد نظر خود را دقیقا مشخص نمایید. و در ادامه مشخصات کامل خود و خلاصه ای از درخواست یا شکایت خود را به همراه موضوع درخواست در سامانه مذکور ثبت کنید.
ادامه مشخص می گردد که درخواست شما به کدام یک از ادارات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و یا نهادهای رسیدگی به شکایات ارسال خواهد شد. که در این صورت پیگیری شما نیز کمی راحت تر از قبل خواهد بود.
در ادامه این فرآیند و از طریق خود سامانه و با وارد کردن کد پیگیری، شما می توانید جهت پیگیری درخواست، از آخرین وضعیت رسیدگی به درخواست خود اطلاعات لازم را بدست آورید.
چنانچه درخواست شما توسط نهاد مربوطه، بررسی نهایی شده باشد، در قسمت “نتیجه بررسی” نتیجه نهایی رسیدگی به درخواست، به شما نشان داده خواهد شد.
لازم به ذکر است در صورت ثبت دقیق اطلاعات و انجام فرایند کامل ثبت شکایت، تمامی مراحل اعم از ثبت درخواست و اقدامات انجام گرفته به صورت پیامک برای متقاضی ارسال خواهد شد.
روش ثبت شکایت از دکل ها و تشعشعات آنتن های تلفن همراه و وایمکس در سامانه 195 به چه نحوی است؟
برای ثبت شکایت یا درخواست در خصوص وضعیت آنتن های تلفن همراه و وایمکس از لحاظ میزان تشعشعات و یا بررسی استحکام ساختمان و بنای نصب شده، نوع سازه، نوع دکل، طریقه مهار دکل و غیره در سراسر کشور و برطرف نمودن هر گونه نگرانی مردمی در این خصوص شما می توانید. در این بخش سرویس های رادیویی را انتخاب نمایید و بر حسب نوع درخواست که تشعشعات یا تداخلات است اپراتور آن را دقیقا مشخص کنید.
چنانچه درخواست از نوع تداخلات می باشد، لازم است. اطلاعات مربوط به را به صورت کامل تکمیل نمایید و اگر درخواست از نوع تشعشعات است، لازم است مشخصات کامل خود و خلاصه ای از درخواست را همراه با موضوع درخواست وارد سامانه نمایید.
سیستم برای شما معین خواهد کرد که درخواست یا شکایت شما به کدام یک از ادارات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی جهت رسیدگی ارسال می گردد.
در ادامه شما قادر خواهید بود جهت پیگیری درخواست و با وارد کردن کد پیگیری از آخرین وضعیت رسیدگی به درخواست خود اطلاعات لازم را کسب نمایید.
چگونه می توان از پیامک های مزاحم خلاصی یافت؟
معمول است که روزانه پیام های تبلیغاتی زیادی به مشترکان تلفن همراه ارسال گردد. و بسیاری از افراد جامعه و کسانی که از این پیامک های شکایت دارند هم می توانند آن شماره مزاحم را به سامانه ۱۹۵ ارسال کنند و در حقیقت از ارسال کننده پیامک شکایت نمایند و آن را در سامانه ۱۹۵ ثبت کنند.
طبق گفته مسئولین امر شرکت مخابرات، در صورتی که دو شکایت از شماره ای ثبت گردد، قطعا به آن رسیدگی می گردد و در نهایت آن شماره و ارسال پیامک فیلتر خواهد شد.
شکایت از شرکت های ارائه دهنده اینترنت و سرویس های خانگی در سامانه 195
گاهی ممکن است اینترنت خانگی شما یا شرکتی که به شما خدمات ارائه می دهد اصلا مناسب نباشد و از نوع برخورد، میزان هزینه یا سرعت اینترنت شرکت یا نوع قرارداد منعقده آن شکایت داشته باشید.
به راحتی با سامانه 195 می توانید مشکل را منعکس کرده و برای حل آن، اعتراض خود را در سامانه ثبت کنید.
در این سامانه گزینه های مختلفی وجود دارد که شما قادر خواهید بود به راحتی شکایت خود را ثبت نمایید. در صورتی که قبلا شکایتی را ثبت کرده اید می توانید برای اطلاع از نتیجه شکایتتان از گزینه پیگیری شکایات استفاده کنید.
ضمنا برای مشاهده شکایت های دیگران نیز می توانید از گزینه رویت شکایات سایر مشترکین استفاده نمایید و در آخر نیز یک راه دیگر برای ثبت شکایت معرفی شده که اگر آن را انتخاب کنید به شما راهنمایی می کند که می توانید برای ثبت شکایت از شماره سه رقمی 195 استفاده نمایید، که این شماره به صورت شبانه روز شکایات شما را ثبت می کند.
هزینه و مدت زمان ارائه خدمت به متقاضیان و شاکیان در سامانه ثبت شکایت 195 چگونه است؟
خدمات سامانه 125 به صورت کاملا رایگان به عموم افراد جامعه ارائه می گردد. مدت زمان رسیدگی به شکایات ثبت شده توسط اپراتور، با توجه به نوع و موضوع شکایت معین میگردد که معمولا تا یک هفته به طول خواهد انجامید.
البته این مدت زمان ممکن است تا ماه ها، در خصوص شکایتهایی که مربوط به عدم وجود تجهیزات فنی، نصب دکل یا قطعی تلفن ثابت و غیره باشد، طولانی گردد.
چه مدارکی برای طرح شکایت در سامانه 195نیاز است؟
به جز مشخصات هویتی که باید به عنوان کاربر در سیستم ثبت گردد، هیچ مدرکی برای ارائه در این سامانه نیاز نیست. البته در ادامه رسیدگی به شکایت شما، شاید کارشناسان سامانه 195 دلایل و مدارکی را متناسب با نوع شکایت از شما در خواست نمایند.
البته انجام یک مشاوره خوب و متناسب با مسیر شکایت پیش بینی شده. می تواند استفاده از ادله و راهکار منطقی تری را برای شما مشخص نماید.
در هر حال در صورتی که نیاز به راهنمایی های بیشتری در خصوص شکایت در سامانه 195 دارید، می توانید با متخصصین و کارشناسان حقوقی ما در شکایت 24 تماس گرفته. و سوالات و مشکلات خود را مرتفع کنید.
طرح و پیگیری شکایت در سامانه 195 چقدر زمان می برد؟
با توجه به نوع پوشش های مخابراتی در سطح کشور و عدم رضایت بسیاری از مشتریان از خدمات اپراتورهای تلفن همراه و سایر موضوعات مرتبط در حیطه وظایف سازمان ارتباطات، حجم زیادی از شکایات در این سامانه همه روزه ثبت و مورد پیگیری قرار می گیرد.
لذا باید عنوان کرد که تخمین زمان شروع و خاتمه متناسب با موضوع شکایت به صورت دقیق قابل پیش بینی نیست. و انجام کارشناسی های متعدد در این مراحل زمان بر شدن آن ها را نیز افزایش می دهد.
در مسائل حقوقی و قضایی نیز متبحر ترین وکلای کشور با توجه به پیچیدگی های کار قضایی سعی می کنند. از دادن زمان نهایی پایان کار، خودداری کنند. ولی مطمئنا کارشناسان و وکلای شاغل در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، با تجربه ای که در پیگیری و انجام پرونده های مختلف در این خصوص کسب نموده اند، می توانند بهترین و سریع ترین مسیر را برای شما انتخاب نمایند.
برای جلوگیری از رد درخواست یا شکایت خود در سامانه 195 توصیه می کنیم قبل از طرح آن، حتما با مشورت گرفتن از یک وکیل حقوقی در حوزه فعالیت فوق، مسیر موفقیت پرونده خود را بررسی نمایید.
چگونه از مخابرات شکایت کنیم؟
مخابرات امروزه یکی از نقش های اساسی در زندگی روزمره را ایفا می کند. به دلیل آن که ابزار های مختلف و ضروری زندگی روزمره با مخابرات مرتبط است. مثل اتصال به اینترنت.
تلفن ثابت، آنتن دهی، خدمات پستی و سایر موارد مرتبط با ارتباطات که امروزه مردم بسیار بیش از پیش زندگی آن ها با آن گره خورده است.
لذا اختلال و خلل حتی جزئی ممکن است باعث آزردگی فرد و ایجاد مانع در انجام کارهایش شود.
نحوه ثبت شکایات از مخابرات در سامانه ۱۹۵
برای ثبت شکایت کافی وارد سامانه ۱۹۵ به این آدرس بشوید https://195.cra.ir/
در این سامانه گزینه های متفاوت و مختلفی وجود دارد. و کسانی که می خواهند شکایت را طرح کند و ثبت کنند گزینه “ثبت شکایت” را انتخاب می کنند.
یکی دیگر از گزینه های آن “پیگیری شکایات ” است که اگر قبلا فرد شکایت را ثبت کرده است می تواند از طریق آن شکایت خود را پیگیری کند و ببیند که آیا پاسخی واصل شده است یا خیر.
گزینه ای دیگر که در این سامانه وجود دارد ” رویت شکایات” است که از طریق آن می توان شکایت هایی که بقیه طرح کرده اند را ملاحظه کرد.
راه دیگری که برای ثبت شکایت در نظر گرفته شده این است. که با شماره ۱۹۵ شکایت خود را مطرح کرده تا از این طریق شکایت فرد به ثبت برسد.
برای ثبت شکایت ابتدا از طریق نقشه مکان را انتخاب می کنید. پس از اینکه از طریق نقشه آدرس را انتخاب کردید آن را تایید کرده. سپس یکی از دسته بندی های اینترنت، تلفن ثابت، تلفن همراه، خدمات پستی، تشعشعات و دفاتر پیشخوان را انتخاب کنید.
برای مثال اگر شکایت شما در زمینه تلفن همراه است آن را انتخاب می کنید. و سپس در قسمت سرویس مشکل خود را انتخاب می کنید.
بعد از ان باید نام شرکت یا نام اپراتور را ثبت کنید.
برای مثال ایرانسل را انتخاب کرده و در نوع شکایت های “پیامک متنی” را انتخاب می کنید و باقی موارد را تکمیل کرده و سپس در مرحله بعد مشخصات خود را وارد می کنید.
بعد از وارد کردن آن، گزینه ثبت شکایت را انتخاب می کنید.
وظایف و اختیارات سازمان تنظیم مقررات
حوزه اختیارات و وظایف این سازمان گسترده است. در ادامه به چند نمونه از وظایف این سازمان اشاره میکنیم.
- صدور پروانه فعالیت برای ارائه خدمات متنوع مخابراتی، پستی و فناوری اطلاعات.
- ارائه استانداردهای ملی مربوط به ارتباطات و فناوری اطلاعات به مراجع مربوطه.
- تنظیم مقررات، جدولهای تعرفه، نرخ خدمات و… در بخشهای مختلف.
- نظارت بر عملكرد دارندگان پروانه در چارچوب بندهای پروانه صادر شده و رسیدگی به تخلفات از طریق ارسال اخطاریه و لغو موقت یا همیشگی امتیاز این مراکز.
- حمایت از صاحبان صنایع، اتحادیههای ارائه کننده خدمات مخابراتی و ارتباطی.