مقایسه درآمد یوتیوب و آپارات
خب از سرویس اشتراک ویدیو داخلی می توان آپارات ، تماشا ، نماشا ، دالفک و … رو نام برد که اگر آمار بازدید رو در نظر بگیریم تمام رقبای آپارات در افق محو میشوند.? از سرویس های اشتراک ویدیو خارجی هم بخواهیم نام ببریم ، می تونیم به یوتیوب ، ویمو ، متا کافه و … رو نام برد که باز هم اگر آمار بازدید رو در نظر بگیریم ، تمام رقبای یوتیوب در افق محو میشوند.? حالا بحث داخلی یا خارجی به آپارات یا یوتیوب محدود شد. با سید علی ابراهیمی همراه باشید !
یوتیوب چیست ؟
یوتیوب یک وبسایت اشتراک ویدیو آنلاین است که توسط شرکت گوگل تأسیس شده است. این وبسایت به کاربران اجازه میدهد تا ویدئوهای خود را بارگذاری کنند و به دیگران نمایش دهند، همچنین کاربران میتوانند ویدئوهای دیگران را نیز مشاهده کنند. ویدئوهایی که در یوتیوب قرار میگیرند، میتواند از هر ژانری باشد، مانند: موزیک، سینما، تلویزیون، ورزش، بازیهای ویدئویی و غیره.
با توجه به اینکه یوتیوب به عنوان یکی از بزرگترین و پرطرفدارترین وبسایتهای جهان محسوب میشود، بسیاری از کسب و کارها و صاحبان محتوا، از این وبسایت برای تبلیغات و نمایش محتوای خود استفاده میکنند. همچنین، برخی از شبکههای تلویزیونی نیز برنامههای خود را روی یوتیوب به نمایش میگذارند.
آپارات چیست ؟
آپارات نیز مانند یوتیوب، یک وبسایت اشتراکگذاری ویدیوهاست که در سال ۲۰۰۷ توسط محمد جوادی تأسیس شده است. این وبسایت به کاربران اجازه میدهد تا ویدئوهای خود را بارگذاری کنند، همچنین کاربران میتوانند ویدئوهای دیگران را نیز مشاهده کنند.
با این حال، آپارات با توجه به قوانین محدودیتهای اینترنت در ایران، برخلاف یوتیوب، ممکن است به عنوان یک پلتفرم وبسایتهای ویدئویی داخلی برای کاربران ایرانی استفاده شود. همچنین، با توجه به تمرکز بیشتر بر روی محتوای فارسی زبان، آپارات میتواند برای صاحبان محتوا و کسب و کارهای ایرانی مناسب باشد.
به طور کلی، آپارات به عنوان یکی از پرطرفدارترین و بزرگترین وبسایتهای اشتراک ویدیو در ایران شناخته میشود که با توجه به محدودیتهایی که برای دسترسی به وبسایتهای خارجی در ایران وجود دارد، میتواند به جایگاه خود در بازار ایران ادامه دهد.
مقایسه سیستم درآمدزایی یوتیوب و آپارات
سیستم درآمدزایی یوتیوب و آپارات برای صاحبان محتوا از نظر شیوه پرداخت و نرخ پرداخت در برخی جوانب با هم تفاوت دارند. در ادامه به بررسی این تفاوتها میپردازیم:
1- مدل تبلیغات: یوتیوب از مدل تبلیغاتی مبتنی بر CPC (Cost Per Click) و CPV (Cost Per View) برای درآمدزایی استفاده میکند. در این مدل، تبلیغدهندگان برای هر کلیک یا هر بار نمایش تبلیغ، به صاحب محتوا پرداخت میکنند. در آپارات نیز از مدل تبلیغاتی CPC و CPM (Cost Per Mille) استفاده میشود، که در این مدل تبلیغدهندگان برای هر کلیک یا هر هزار نمایش تبلیغ، به صاحب محتوا پرداخت میکنند.
2- نرخ پرداخت: در یوتیوب، نرخ پرداخت برای هر کلیک و هر بار نمایش تبلیغ، متفاوت است و معمولا در حدود ۰/۱ دلار برای هر کلیک و ۰/۱-۰/۳ دلار برای هر بار نمایش تبلیغ است. در آپارات نیز نرخ پرداخت برای هر کلیک و هر هزار نمایش تبلیغ، متفاوت است و میتواند در حدود ۰/۰۵ تا ۰/۲ دلار برای هر کلیک و ۲ تا ۵ دلار برای هر هزار نمایش تبلیغ باشد.
3- شروط حداقل درآمد: در یوتیوب، صاحبان کانال برای دریافت درآمد باید حداقل ۱۰۰۰ نفر از دنبالکنندگان خود را داشته باشند و حداقل ۴۰۰۰ ساعت ویدیویی در سال قبل از ثبت نام بر روی سایت را به نمایش بگذارند. در آپارات نیز باید حداقل ۱۰ هزار بازدید کننده و دستکم ۱۰۰ دنبالکننده داشته باشید تا بتوانید درآمدزایی کنید.
4- شیوه پرداخت: در یوتیوب، درآمد صاحب محتوا به صورت ماهیانه و از طریق گوگل ادسنس پرداخت میشود. در آپارات نیز پرداخت درآمد به صورت ماهیانه و از طریق واریز به حساب بانکی صاحب محتوا انجام میشود.
مقایسه درآمد
همونطور که در اول مطلب اشاره کردم ، هدف اصلی من کسب در آمد از این کار هست پس این موضوع رو مقیاس قرار می دهیم.
نحوه محاسبه درآمد برای تولید کننده متفاوته ، پس یک کانال با مشخصات زیر رو بررسی میکنیم
- زمان هر ویدیو : 5 دقیقه
- مقدار بازدید روزانه : 2500بازدید نصف + 2500بازدید کامل
- مقدار کلیک بازدید کنندگان روی تبلیغ : 20%
درآمدزایی آپارات بهتره یا مانیتایز یوتیوب ؟
درآمدزایی از آپارات یا مانیتایز یوتیوب بسته به شرایط و نیاز صاحب کانال و محتوا، ممکن است متفاوت باشد. برای مقایسه درآمدزایی این دو پلتفرم، باید به تفاوتهایی که در بخش قبل بیان شد، توجه کنیم. همچنین باید توجه داشت که درآمدزایی از هر دو پلتفرم، به سطح محتوا و تعداد دنبالکنندگان و بازدیدکنندگان بستگی دارد.
با توجه به اینکه یوتیوب جایگاه بزرگتر و معروفتری در بین کاربران جهان دارد، در صورتی که محتوای شما برای جامعه بینالمللی جذابیت داشته باشد، میتوانید با مانیتایز کردن کانال خود در یوتیوب درآمد خوبی کسب کنید.
از سوی دیگر، اگر محتوای شما بیشتر به کاربران ایرانی و فارسیزبان مختص باشد، آپارات میتواند به عنوان یک پلتفرم درآمدزایی مناسب برای شما باشد. همچنین، برای صاحبان محتوای فارسیزبان، آپارات میتواند بستر مناسبتری برای جذب تبلیغدهندگان ایرانی باشد.
به طور کلی، مقایسه درآمدزایی آپارات و مانیتایز یوتیوب بر اساس نیاز و مخاطب صاحب کانال و همچنین نوع محتوا و شرایط پلتفرمهای مختلف، متفاوت خواهد بود و انتخاب مناسب برای هر شرایط به دانش و تجربه شخص مربوطه بستگی دارد.
درآمد یوتیوب ! میزان درآمدزایی از یوتیوب چقدر است ؟
یک سرویس به منظور تقریب در آمد از یوتیوب توسط influencermarketinghub ساخته شده که ما از این سرویس برای تقریب درآمد استفاده می کنیم
با مشخصات ارائه شده ، سرویس درآمد ماهانه $42 – $69 رو نشون میده.
میانگین درآمد از یوتیوب چقدر است ؟
میانگین درآمد از یوتیوب برای هر صاحب کانال ویدئویی بسته به شرایط مختلف متفاوت است. عواملی مثل تعداد بازدیدکنندگان، نوع محتوا، نوع تبلیغات، نوع برنامه مانیتایز و … در میزان درآمد کسب شده تأثیرگذار خواهند بود.
به طور کلی، میانگین درآمد در یوتیوب برای هر ۱۰۰۰ بازدید با توجه به نوع محتوای ویدئو و کانال، میتواند در حدود 5 تا 8 دلار باشد. اما با توجه به پیچیدگیهای سیستم مانیتایز یوتیوب و نیز شرایط رقابتی این پلتفرم، درآمد کسب شده برای صاحبان کانالهای جدید و کوچک ممکن است بسیار کمتر از این باشد. به علاوه، تغییرات در الگوریتمهای یوتیوب و نیز تغییرات در سیاستهای این پلتفرم، ممکن است به شکل قابل توجهی بر درآمد صاحبان کانالها تأثیرگذار باشد.
در نهایت، باید توجه داشت که درآمد کسب شده از یوتیوب از نظر صاحبان کانال ویدئویی، به عنوان یک منبع درآمد دومی محسوب میشود و به هیچ عنوان نمیتواند به عنوان یک منبع درآمد اصلی در نظر گرفته شود.
درآمد از آپارات ! میزان درآمدزایی از آپارات چقدر است ؟
پلنی که خود آپارات ارائه داده به شرح ذیل می باشد : به ازای هر ۱۰۰۰ دقیقه نمایش ویدیو بر اساس کیفیت ویديو، ۲۰۰۰ تا ۷۰۰۰ ریال، درآمد تولید کننده خواهد بود.
با یک محاسبه ساده به این نتیجه میرسیم که کانالی با مشخصات ارائه شده درآمد 8.5$-30$ خواهد داشت.
میانگین درآمد از آپارات چقدر است ؟
میزان درآمد کسب شده از آپارات برای هر صاحب کانال ویدئویی متفاوت است و به عوامل مختلفی مثل تعداد بازدیدها، نوع محتوا، تعداد دنبالکنندگان و شرایط قرارداد با آپارات بستگی دارد.
در الگوریتم جدید آپارات که در سال ۲۰۲۱ معرفی شده است، درآمد حاصل از تبلیغات در چهار رده مختلف بر اساس نمایشهای آگهی و تعداد کلیکها به صاحب کانال پرداخت میشود. برای هر ۱۰۰۰ نمایش آگهی، میزان درآمد متفاوت است و بر اساس نوع آگهی، میتواند مقداری بین ۷۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان برای هر ۱۰۰۰ نمایش داشته باشد.
به طور کلی، میانگین درآمد از آپارات بسته به شرایط متفاوت است اما با توجه به آمارهای منتشر شده، صاحبان کانالهای پربازدید در آپارات در حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ میلیون تومان درآمد سالیانه کسب میکنند. با این حال، باید توجه داشت که درآمد کسب شده از آپارات نیز به هیچ عنوان نمیتواند به عنوان یک منبع درآمد اصلی در نظر گرفته شود و بهتر است به عنوان یک منبع درآمد دومی در نظر گرفته شود.
با وجود درآمد کم آپارات چرا افراد در آنجا فعالیت دارند ؟
در واقع، علاوه بر درآمد کسب شده از طریق تبلیغات، فعالیت در آپارات برای بسیاری از کاربران به دلایل دیگری نیز جذاب است.
اولین دلیل میتواند این باشد که آپارات یک پلتفرم محبوب و پرطرفدار در ایران است و این به معنی دسترسی آسان به مخاطبان بیشتر و تعامل بیشتر با آنها میباشد.
دومین دلیل میتواند علاقه به ایجاد محتوای خلاقانه و جذاب باشد. آپارات یک پلتفرم مناسب برای انتشار محتوای جذاب و خلاقانه به خصوص برای صاحبان کانالهایی که به موضوعات خاصی علاقهمند هستند است.
همچنین، برای بسیاری از افراد، فعالیت در آپارات یک فرصت برای به اشتراک گذاشتن دیدگاهها، تجربیات و مهارتهای خود با دیگران است. به علاوه، در آپارات فضایی برای انعطاف پذیری و تغییر الگو و سبک فعالیت وجود دارد.
در نهایت، برای بسیاری از صاحبان کانالها، فعالیت در آپارات یک ابزار برای رشد شخصی و حرفهای و همچنین شناخت جامعه بیشتر است. با فعالیت در آپارات، میتوان طیف گستردهتری از مخاطبان را به دست آورد و از فیدبکهایی که از آنها دریافت میشود برای بهبود کیفیت محتوای خود استفاده کرد.
همونطور که دیدید حداکثر پرداختی آپارات به حداقل پرداختی یوتیوب هم نمی رسد.اما چرا هنوز تولید کنندگان محتوا در آن فعالیت می کنند . چند دلیل مهم که به ذهنم می رسد که نام می برم
- مشکلات تحریمی (یوتیوب اعلام کرده است که به افراد تبعه ایران خدمات ارائه نمی کند)
- فیلتر یوتیوب (به خاطر فیلتر یوتیوب ، تعداد کاربران ایرانی یوتیوب بسیار بسیار کم است)
- مشکلات ارزی (بدلیل تحریم ، پول کسب شده را نمی توان چنج کرد)
- سختگیری های یوتیوب (کپی رایت و … که البته جدیدا توی آپارات یه کارایی میخوان بکنن)
- و …
مزایا آپارات نسبت به یوتیوب چیست ؟
مزایای آپارات نسبت به یوتیوب عبارتند از:
۱. دسترسی آسان تر به مخاطبان ایرانی: آپارات یک پلتفرم محبوب و پرطرفدار در ایران است و به همین دلیل، صاحبان کانالها میتوانند به راحتی با بخش بزرگی از جامعه ایرانی در ارتباط باشند و محتوای خود را با آنها به اشتراک بگذارند.
۲. امکانات بیشتر برای تولید و انتشار محتوا: آپارات علاوه بر اینکه به عنوان یک پلتفرم اشتراک ویدئو فعالیت میکند، امکانات بیشتری برای تولید و انتشار محتوا در قالب ویدئو، موزیک و پادکستها به کاربران خود ارائه میدهد.
۳. فضای بیشتری برای تعامل با مخاطبان: در آپارات، کاربران میتوانند به راحتی با دیدگاهها و نظرات مخاطبان خود تعامل کنند و با آنها در ارتباط باشند. همچنین، مخاطبان نیز میتوانند به راحتی نظرات و پیشنهادات خود را برای صاحبان کانالها ارسال کنند.
۴. شرایط قراردادی بهتر: شرایط قراردادی برای صاحبان کانالها در آپارات به نسبت یوتیوب بهتر است و درآمدزایی در آپارات مستقل از گوگل ادسنس و با پرداخت سریعتر به حساب بانکی صاحب کانال انجام میشود.
۵. سیاستهای علنیتر و شفافتر: سیاستهای آپارات در مورد حذف کانالها و محتواها علنیتر و شفافتر است و به کاربران امکان میدهد تا به راحتی از این موضوعات مطلع شوند.
در نهایت، باید توجه داشت که این مزایا بسته به نیاز و شرایط هر صاحب کانال ممکن است تغییر کند و فایدههایی که یک شخص از آپارات برای خود به دست میآورد، بر اساس نوع محتوا و شرایط شخصی او متفاوت است.
مزایا یوتیوب نسبت به آپارات چیست ؟
مزایای یوتیوب نسبت به آپارات عبارتند از:
۱. دسترسی به بازار بینالمللی: یوتیوب یکی از بزرگترین پلتفرمهای ویدئویی در جهان است که هر روز میلیونها نفر از سراسر جهان به آن مراجعه میکنند. این به صاحبان کانالها امکان میدهد تا به دیدگاهها و نظرات بینالمللی دسترسی داشته باشند و محتوای خود را در بین شنوندگان جهانی منتشر کنند.
۲. امکانات بیشتر برای تولید و انتشار محتوا: یوتیوب به صاحبان کانالها امکانات بسیاری را برای تولید و انتشار محتوای ویدئویی، آهنگ و پادکستها ارائه میدهد.
۳. درآمدزایی بیشتر: درآمد کسب شده از طریق تبلیغات در یوتیوب ممکن است بسیار بیشتر از آپارات باشد. در حالی که درآمد کسب شده از طریق تبلیغات در آپارات بسته به شرایط متفاوت است.
۴. قابلیت همکاری با برندهای بزرگ: یوتیوب به صاحبان کانالها این امکان را میدهد که با برندهای بزرگ همکاری کنند و از امکانات تبلیغاتی پیشرفتهای مانند تبلیغات دیده شده پرداخت نمایند.
۵. سیاستهای انعطافپذیر: یوتیوب به نسبت آپارات، سیاستهایی انعطافپذیرتری دارد و به صاحبان کانالها اجازه میدهد تا محتوای خود را با رعایت چارچوبهای ایمنی و کاربری مناسب، به اشتراک بگذارند.
در نهایت، باید توجه داشت که هر کدام از این پلتفرمها دارای مزایا و معایب خود هستند و انتخاب پلتفرم مناسب بر اساس نیاز و شرایط شخصی هر فرد متفاوت است.
مزایای یوتیوب
یوتیوب مزایای فراوانی دارد که در ادامه به بررسی برخی از آنها خواهیم پرداخت:
رایگان بودن
آپلود فیلم و اشتراکگذاری محتوا در یوتیوب رایگان است. بنابراین عدم پرداخت هزینه توسط کاربر باعث میشود که یوتیوب مخاطبان بیشتری بیاید و به یک رسانهی اجتماعی پرکاربرد تبدیل شود.
ساده بودن اشتراکگذاری
استفاده از یوتیوب و اشتراکگذاری محتوا در آن آسان است. برای این کار، به هیچ آموزش یا مهارت فنی خاصی لازم نیست.
کسب درآمد
اشتراک ویدیو در یوتیوب میتواند راه خوبی برای کسب درآمد باشد. بسیاری از کسبوکارها جذب کانالهایی میشوند که بینندههای بیشتری دارند. برای تایید کانال بهمنظور درآمدزایی، از شروط لازم این است که در 12 ماه گذشته حداقل 1000 نفر شما را سابسکرایب کنند و 4000 ساعت واچ تایم (بهمعنی زمانی است که مخاطب به مشاهدهی ویدئو منتشر شده توسط شما اختصاص میدهد) برای شما به ثبت رسیده باشد.
ارتباطات وسیع
یوتیوب یکی از بهترین راهها برای ارتباط با مردم در سراسر جهان است زیرا پس از گوگل، یوتیوب دومین سایت اجتماعی پربازدید است. این پلتفرم به مناطق دورافتاده دسترسی دارد و به اشتراک گذاری هر گونه محتوا کمک میکند.
معایب یوتیوب
از جمله مهمترین معایب یوتیوب میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
مناسب نبودن برخی از محتواها
اگرچه اکثر ویدئوها در یوتیوب محتوای مناسبی دارند اما در این پلتفرم امکان سوء استفاده نیز وجود دارد. بههمین دلیل استفاده از یوتیوب برای کودکان بدون نظارت والدین مناسب نیست.
استفاده جهت بدنام کردن
گاهی اوقات از این پلتفرم برای بدنام کردن دیگران نیز سوءاستفاده میشود. این نوع ویدیوها بهراحتی در دسترس هستند و همچنین بازدیدهای بیشتری میگیرند و عمداً برای جذب مخاطب ساخته میشوند.
کسب درآمد دشوار
آپلود ویدیو و به اشتراکگذاری هر گونه محتوا در یوتیوب آسان است اما بهدست آوردن مخاطب، راحت نیست. کمبود بازدید میتواند بر درآمدزایی تأثیر بگذارد.
ایجاد حواسپرتی
بیش از میلیونها ویدیو در هر دقیقه در یوتیوب آپلود میشوند. بنابراین امکان ایجاد حواسپرتی در مخاطبان بهدلیل تماشای بیرویهی ویدیوها، افزایش مییابد.
مزایای آپارات
آپارات دارای مزایای زیر است:
- امکان کسب درآمد از آپارات با ایجاد کانال و بارگذاری ویدئوی دلخواه
- توانایی دنبال کردن کانالهای مورد علاقه و دنبال شدن
- ترافیک اینترنتی نیمبها و دانلود رایگان
- سرعت بالا و تماشای آنلاین برنامههای شبکههای تلویزیونی
- امکان ایجاد، مشاهده و ویرایش لایو
- آپلود و تماشای آنلاین ویدئوی دلخواه
معایب آپارات
هر چند آپارات یکی از پرطرفدارترین سرویسهای اشتراکگذاری و تماشای ویدئو است، اما معایبی هم دارد. باید دانست کسب درآمد از طریق آپارات و جذب مخاطب در هر صورت کار بسیار دشواری است. این کار نیاز به مهارت بالا و زحمت فراوان جهت تهیه و نشر محتوا دارد. از طرفی نسبت به زمانی که گذاشته می شود ، درامد خاصی به تولید کننده محتوا تعلق نمیگیرد !
آپارات یا یوتیوب؟ کدام برای درآمدزایی بهتر است؟
از آنجاییکه امکان استفاده از یوتیوب در ایران با محدودیتهای زیادی همراه است، در حال حاضر استفاده از آپارات در کشور آسانتر و در دسترستر است. توجه داشته باشید برای کسب درآمد از طریق هر یک از این دو پلتفرم، بهتر است به فاکتورهای زیر توجه کنید:
- توانایی شما در تهیهی محتوا و جذب مخاطب چقدر است؟
- کشوری که در آن زندگی میکنید، کجاست؟
- هزینهای که برای درآمدزایی در نظر گرفتهاید، چه میزان است؟
- با ویژگی مخاطبانی که باید شما را دنبال کنند، تا چه حد آشنایید؟
مشکلات ایرانیان در کسب درآمد از یوتیوب
با توجه به تحریمها و محدودیتهای مالی برای ایرانیان، کسب درآمد از یوتیوب برای آنها با مشکلاتی همراه است. برخی از این مشکلات عبارتند از:
۱. محدودیتهای پرداخت الکترونیکی: برای کسب درآمد از یوتیوب، نیاز است تا حساب بانکی داشته باشید و بتوانید از سیستم پرداخت الکترونیکی استفاده کنید. با این حال، برای ایرانیان، محدودیتهایی در این زمینه وجود دارد که ممکن است باعث شود که این فرایند برای آنها دشوار باشد.
۲. محدودیتهای تبلیغاتی: تحریمهای اقتصادی برای ایرانیان منجر به محدودیتهایی در زمینه تبلیغات شده است و به همین دلیل، صاحبان کانالها از امکانات تبلیغاتی یوتیوب به صورت کامل بهرهمند نمیشوند.
۳. محدودیت در استفاده از برخی امکانات: بعضی از امکانات یوتیوب مثل ارائه خدمات آنلاین و قوانین پرداخت، برای ایرانیان محدود شده است.
۴. تأخیر در پرداخت درآمد: برای ایرانیان، پرداخت درآمد از طریق یوتیوب ممکن است با تاخیر روبرو شوند و این موضوع میتواند برای آنها مشکل ساز باشد.
۵. عدم دسترسی به برخی ابزارها: یوتیوب برخی ابزارهای قدرتمند را برای افزایش فعالیت کانالها ارائه میدهد، اما برخی از این ابزارها برای ایرانیان قابل دسترسی نیستند.
بنابراین، کسب درآمد از یوتیوب برای ایرانیان با برخی مشکلات و محدودیتها همراه است و نیاز به راهکارهایی دارد تا این فرایند برای آنها سهولت بیشتری پیدا کند.
آیا این مقاله برای شما مفید بود ؟ درمورد کسب درآمد دلاری در نوبیتکس بیشتر بدانید !