نئوبانک چیست؟ این سوال چند سالی است که ذهن مخاطبان شبکه بانکی کشور را درگیر کرده و همزمان این سوال مطرح است که تفاوت نئو بانکها با بانکهای سنتی چیست؟ در این مطلب به پاسخ به این پرسشها میپردازیم. ابرازهای دیجیتال بیش از هر زمانی سبک زندگی ما را تغییر داده است و همزمان ورود بانکها به عرصه تحول دیجیتال یک ویژگی جدید را وارد این حوزه کرده است: «خدمات غیر حضوری».
حالا در این شرایط است که نئو بانکها متولد شده اند. بانکهایی که هیچ شعبه فیزیکی ندارند، خدمات را به صورت آنلاین ارائه میدهند و تاکید بیشتری بر راحتی مشتری، بهبود تجربههای مشتریان از طریق شخصی سازی و سرعت بالای خدمات دارند. در ابتدا به این سوال میپردازیم که نئو بانک چیست؟ با سید علی ابراهیمی همراه باشید !
نئوبانک چیست؟
نئوبانک چیست؟ نئو بانک به زبان ساده بانکی است که خدمات آنلاین ارائه میدهد و در نتیجه هیچ شعبه حضوری و فیزیکی ندارد. اما در تعریفی جامعتر این بانکها پلتفرمهای آنلاینی هستند که با ارائه خدمات آنلاین، غیر حضوری و سریع در بستر تلفنهای هوشمند از طریق خدمات هوشمندی مانند تشخص هویت آنلاین و خدمات سریع نسل جدیدی از مشتریان بانکی را جذب خود کردهاند.
آنچه درباره نئوبانکها اهمیت دارد، سرعت همهگیری آن در کشورهای توسعه یافته جهان است. تحقیقات بین المللی نشان میدهد، اکنون رقمی در حدود ۶۰ میلیون مشتری در آمریکای شمالی و اروپا از طریق موسسات مالی صرفا آنلاین خدمات بانکی خود را دریافت میکنند و این عدد تا سال ۲۰۲۴ از ۱۴۵ میلیون مشتری عبور خواهد کرد.
اما نکته مهم درباره نئو بانکها این است که نباید بانکداری دیجیتالی بر بستر موبایل که اساس شکلگیری نئوبانکهاست را با سرویسهای الکترونیکی که بانکهای سنتی ارائه میدهد، را اشتباه گرفت.
نئو بانکها در واقع سکوهایی هستند که بین شرکتهای فناور، مخاطبان شبکه بانکی و بانکهای سنتی قرار میگیرند و شعبههای آنلاین بانکهای مطرح و سنتی نیستند. بلکه آنها دارای هویت مشخص با ابزارهای فناورانه مختص به خود هستند.
بهترین نئوبانک های ایرانی چیست ؟
بلوبانک چیست ؟ معرفی بلوبانک
بلوبانک (نئوبانک سامان)، یک استارتآپ بانکی است که در روزهای پایانی سال متأثر از کرونا (۱۳۹۸)، آغاز به کار کرد، اما این بار بدون نیاز به شعب، فرمهای کاغذی و فرآیندهای معمول و همچنین با درک بهتر نیاز مشتریان. شاید نهایت بلوبانک را بتوان تجربهی جدیدی دانست که فاقد اصطکاکهای معمول و پیچیدگیهای بانکهای سنتی است و سعی کرده خود را به نیازهای نسل جوان امروزی از یک بانک نزدیک کند.
۱۵ خدمات و مزیات بلوبانک
استفاده از خدمات بلوبانک بصورت ۲۴ ساعته و غیر حضوری امکانپذیر است. برخی از آنها عبارتند از:
- بدون پرداخت هزینه می توانید اقدام به تغییر رمز عبور نمایید.
- امکان خرید کالاهای مختلف نیز فراهم می باشد.
- قابلیت خرید شارژ، بسته اینترنت و پرداخت قبض را دارد.
- امکان افتتاح حساب رایگان در بلوبانک
- عدم داشتن شرط حداقل موجودی حساب
- افتتاح حساب ۵ دقیقهای!
- کارتهای بانکی رنگارنگ و زیبا
ویپاد چیست ؟ معرفی ویپاد
بانک پاسارگاد ، همگام با روندهای جدید جهانی و با هدف ارائه خدمات مالی فراگیر، به همه هموطنان در سراسر ایران، Wepod را طراحی و عرضه کرده است. با ویپاد میتوانید کاملا آنلاین از خدمات افتتاح حساب، دریافت کارت فیزیکی، دریافت تسهیلات، انتقال وجه و دیگر خدمات بانکی بهرهمند شوید.
تسهیلات بدون ضامن و چک و سفته : کاملا آنلاین
با هدف ارائه خدمات متمایز به مشتریان، Wepod امکان دریافت تسهیلات آنلاین و بدون ضامن و وثیقه را فراهم کرده است. این تسهیلات با نام حساب پشتوانه برای همه کاربران بانک مجازی پاسارگاد در دسترس است. برای اقدام به فعالسازی حساب پشتوانه، کافیست کاملا رایگان افتتاح حساب کنید و کارت فیزیکی حساب دیجیتال خود را دریافت و فعال کنید. سپس با انتخاب گزینه «حساب پشتوانه» در صفحه اصلی برنامه، درخواست فعالسازی حساب پشتوانه را در کمتر از سه دقیقه، ثبت کنید. اعتبار دریافتی را میتوانید بدون محدودیت در تمامی خریدهای حضوری و آنلاین با حساب و کارت بانکی Wepod ، استفاده نمایید.
فردا بانک چیست ؟ معرفی فردا بانک
یک نئوبانک است که به دنبالِ حذفِ هوشمندانهی محدودیتهاست تا با تلفیق خدمات بانکی با سایر صنایع و ارائه محصولات نوآورانه، به صورت کاملا شفاف دغدغههای مالی مشتریان خود را برطرف کند.
شرکت آوا به عنوان بازوی دیجیتال بانک ایران زمین، زیرساختی را برای ورود به فضای بانکداری دیجیتال فراهم کرده و آن را در قالب خدمات بانکداری باز به سایر شرکتها ارائه میکند. آوا در نظر دارد تا با ورود به صنایع مختلف، خـدمات نئوبانک را به مخاطبین هر صنعت ارائه کرده و ارزش افزوده اختصاصی آنها را ایجاد نماید. هلدینـگ هـایوب نیز به عنوان یکی از بزرگترین بازیگران صنعت تلکام، مدتیست که فراتر از وظایف اصلی خود قدم برداشته و به بازارهای دیگر، از جمله بیمه، خدمات اعتبار و غیره ورود کرده است. این خط فکری مشترک باعث شد تا های وب مجموعه های جذاب و شریک تجاری مناسبی برای آوا به حساب آید و پروژه “فردا بانک” شکل گیرد.
فردا بانک محصول همکاری مشترک شرکت آوا و هلدینگ های وب است. چشم انداز این همکاری کسب سهمی از بازار نوین خدمات مالی از طریق ارائه سوپراپلیکیشن فردا با تمرکز بر تلفیق خدمات بانکی با سایر صنایع و ارائه محصولات نوآورانه میباشد.
تاریخچهی کوتاه نئوبانک
با توسعهی اینترنت در اوایل دهه ۱۹۹۰، بانکهای سنتی به فکر راهحلهایی برای ارائهی خدمات آنلاین به مشتریان خود افتادند. قابل درک است که آنها در ابتدای راه محدودیتهای زیادی داشتند. با پیشرفت فناوری وب و بهبود کیفی سایتهای اینترنتی، کمکم برخی از بانکها توانستند از طریق سایتهایشان قابلیت افتتاح حساب، پر کردن فرمهای بانکی و درخواست وام را به صورت آنلاین برای مشتریان خود فراهم کنند.
علاوه بر نسل جوان که برای انواع مقاصد خود، از سرگرمی و تحصیل گرفته تا راهاندازی کسب و کارهای نوین، از اینترنت استفاده میکردند، حالا پدر و مادرها، سیاستمدارها و بازاریان نیز که رویکردی سنتیتر داشتند جذب شبکهی جهانی شده بودند و شکل جدیدی از نیازها برایشان تعریف شده بود.
اشاره کردیم که بانکها با توسعهی وبسایتهای خود توانستند بخشی از خدمات خود را به صورت آنلاین به مشتری ارائه کنند. اینها همان خدماتی هستند که ما امروزه آنها را به نام «بانکداری الکترونیک» میشناسیم. خدمات بانکداری الکترونیک که در آن سالها رواج یافته بود در نهایت منجر به تولد و پیدایش بانکی شد که دیگر نه یک ساختمان با دیوارهای آجری، بلکه فقط یک بستر اینترنتی بود: «نئوبانک».
در واقع نئوبانک از دل خدمات بانکداری الکترونیک زاده شد. نئوبانک یک بانک کامل است که تمام خدمات بانکداری الکترونیک و امور مالی آنلاین را بدون شعبههای فیزیکی ارائه میدهد.
اوّلین نئوبانک کاملاً کاربردی که توسط شرکت بیمه سپرده فدرال (FDIC) بیمه شد، شبکهی بانکی «اولویت امنیت» بود که در ۱۸ اکتبر ۱۹۹۵ شروع به کار کرد. این شبکهی بانکی (و بانکهای اینترنتی بعدی) توانستند نرخ سود بالاتری را به حسابهای سپرده اختصاص دهند. همچنین به دلیل عدم وجود هزینههای جاری، آنها توانستند کارمزد خدماتشان را نیز پایین بیاورند. با افزایش گزینهها در انتخاب بانکهای مجازی، اشتیاق مشتریان به بانکپذیری آنلاین نیز افزایش یافت. بر اساس آخرین گزارش FDIC، بیش از ۶۰ درصد از دارندگان حسابهای بانکی بخشی از فرایند بانکپذیری خود را در اینترنت انجام میدهند.
معنی نئوبانک
احتمالاً منظور شما “نئوبانک” (Neobank) است که به بانکهای دیجیتال یا بانکهای فناوری مالی اطلاق میشود. این بانکها به عنوان بانکهایی کاملاً دیجیتال، خدمات بانکداری را از طریق برنامهی موبایل یا وبسایت خود ارائه میدهند و به مشتریان خود امکان مدیریت حسابهای خود را از طریق تلفن همراه میدهند. بانکهای نئو، اغلب با استفاده از فناوریهای پیشرفتهای مانند هوش مصنوعی، تحلیل دادهها و امنیت دیجیتال، به مشتریان خود خدمات بانکی سریع، ساده و ارزانتری ارائه میدهند.
بانکهای نئو، از بانکهای سنتی با تفاوتهایی مانند اینکه بدون نیاز به شعبه فیزیکی فعالیت میکنند، هزینههای کمتری دارند، برای کاربران خود کارتهای اعتباری و بیتکوین را ارائه میدهند، معمولاً هزینه بیشتری برای سپردهگذاری نمیگیرند و خدمات آنلاین و موبایلی را به شیوهای سادهتر و کارآمدتر ارائه میکنند.
برخی از بانکهای نئو معروف شامل بانکهای Revolut، Monzo، Starling Bank، N26 و Chime میشوند. این بانکها در سالهای اخیر در بسیاری از کشورها به عنوان جایگزینی نوین و با هزینه کمتر برای بانکهای سنتی، جذب مشتریان خود شدهاند.
چرا نئو بانکها محبوبیت جهانی دارند؟
درباره استقبال بالایی که از نئوبانکها از سالهای 2007 به بعد در آمریکای شمالی و کشورهای اروپایی شد، بحثهای متفاوتی وجود دارد. براساس گزارش exon، تعداد نئوبانکها در کشورهای جهان در سال ۲۰۰۷ تنها ۱۰۰ عدد بود که در پایان سال ۲۰۲۰ به عدد ۳۰۰ نئو بانک رسید.
درباره محبوبیت آنها باید گفت که این نئوبانکها با استفاده از بازوهای فناورانه خود، چند شاخصه مهم دارند:
- بانکداری کمهزینه و کارمزدهای پایینتر
- راهکارهای فناورانه
- شخصی سازی خدمات برای مشتریان
- بهبود تجربه کاربری مشتریان
- ارائه خدمات بر بستر تلفنهای هوشمند
- سرعت بالای ارائه خدمات
مزایا نئوبانک چیست ؟
استفاده از بانکهای نئو به مشتریان خود مزایای زیادی ارائه میدهد. در زیر چند مورد از مزایای استفاده از بانکهای نئو را بررسی میکنیم:
- سادگی و آسانی: بانکهای نئو با ارائه خدمات کاملاً دیجیتال، به مشتریان خود امکان مدیریت حسابهای خود را از طریق تلفن همراه یا وبسایت میدهند. این به مشتریان این امکان را میدهد که به سادگی و با آسانی، حسابهای خود را مدیریت کنند.
- کمترین هزینهها: بانکهای نئو در مقایسه با بانکهای سنتی، هزینههای کمتری دارند. بسیاری از بانکهای نئو، هزینه بیشتری برای سپردهگذاری نمیگیرند و برخی از آنها حتی کارتهای اعتباری را رایگان ارائه میدهند.
- سرعت بیشتر: بانکهای نئو به مشتریان خود امکان انجام تراکنشهای بانکی سریع و آسان را میدهند. به عنوان مثال، برخی از بانکهای نئو کارتهای اعتباری را در عرض چند دقیقه ارائه میدهند و برخی از آنها به مشتریان خود امکان پرداختهای بینالمللی را ارائه میدهند.
- امنیت بالا: بانکهای نئو از فناوریهای پیشرفتهای مانند هوش مصنوعی و تحلیل دادهها برای افزایش امنیت در تراکنشهای بانکی استفاده میکنند.
- خدمات فراوان: بیشتر بانکهای نئو به مشتریان خود خدمات مثل پرداختهای بینالمللی، ارائه خدمات بیتکوین، کارتهای اعتباری و خدمات بانکداری جدید را ارائه میدهند.
- پشتیبانی بهتر: بانکهای نئو به مشتریان خود پشتیبانی ۲۴ ساعته ارائه میدهند و از طریق تماس تلفنی، چت آنلاین یا ایمیل به مشتریان خود کمک میکنند.
در کل، بانکهای نئو از طریق ارائه خدمات سریع، ساده و با هزینه کمتر، به مشتریان خود ارزش افزوده زیادی میدهند و به دلیل اینمزایا، در سالهای اخیر به عنوان جایگزینی نوین و کارآمدتر برای بانکهای سنتی در بسیاری از کشورها شناخته شدهاند.
نئوبانکها چه مخاطبانی دارند؟
نئوبانکها را میتوان محصول تغییراتی دانست که فناوری در سبک زندگی افراد ایجاد کرده است. به این روند توجه کنید.
- نئوبانکها در کشورهای اروپایی توسط استارتآپهای فعال در حوزه تکنلوژیهای مالی راهاندازی شدند.
- فعالیت بدون شعبه فیزیکی و صرفا آنلاین به جذابیت آنها کمک زیادی کرد.
- در نتیجه جامعه هدف آنها هم بیشتر مشتریانی بودند یا هستند که دنیای دیجیتال بخش جدایی ناپذیر زندگی آنهاست.
از طرف دیگر، به این نکته نیز باید اشاره کرد که همه گیری ویروس کرونا در کشورهای جهان و محدودیتهایی که کشورها در رفت و آمدها و انجام فعالیتهای حضوری اعمال کردند، تاثیر زیادی بر بالا رفتن میزان محبوبیت نئو بانکها داشت.
تفاوت نئوبانک با بانکهای سنتی چیست ؟
نئوبانکها آمدهاند تا خلاءهای موجود در بانکداری سنتی را از میان ببرند؛ از این رو لازم است تا پیش از هر چیز، هر آنچه شعبههای فیزیکی بانکها به مشتریان خود ارائه میدادند را بر بستر یک پلتفرم نرمافزاری آنلاین بر روی گوشیهای تلفن همراه بهصورت یکپارچه فراهم کنند، از این رو خدماتی همچون بازکردن انواع حساب پسانداز و جاری بهصورت آنلاین، برداشت و انتقال وجه و پرداخت با سرعت بالا، صدور انواع کارت بانکی، مستر کارت و ویزا کارت، پرداخت و انتقال وجه بهصورت بینالمللی و برون مرزی، ارائهی خدمات وام به صورت آنلاین برای اشخاص و کسبوکارها، ارائهی خدمات امنیت و بیمهی سپرده و ارائهی انواع خدمات بیمهای اعم از بیمهی خودرو، بیمهی موبایل، بیمهی سفر و بیمهی پزشکی از جمله اصلیترین خدماتی شد که توسط نئوبانکها ارائه میشود.
مزیتهای نئوبانک نسبت به بانک سنّتی
نارضایتی اصلی مصرفکنندگان خدمات بانکی سنتی ناشی از رویکرد قدیمی بانکهای عادی و هزینههای بالای خدمات آنها است. این عدم رضایت، همراه با میل فزاینده برای استفاده از خدمات دیجیتال، گرایش عمومی به سمت بانکداری نوین را تسریع کرده است.
افزایش علاقهی مصرفکنندگان به انتقال وجه، خرید با کارت اعتباری و سایر خدمات بانکی با کمک برنامههای هوشمند تلفن همراه، رقابت در سطح جهانی را برانگیخته است. اتفاقی که نئوبانکها را حتی به سمت ارائه ویژگیها و خدمات گستردهتر مانند تمهیداتی در خصوص چکهای بدون اعتبار و طرحهای تشویقی بیشتر سوق داده است.
امروزه با این که خدمات بانکداری الکترونیک بانکهای سنتی گستردهتر از قبل شده، اما نئوبانکها خدمات و مزیتهای به وضوح متمایزتری را به مصرفکنندگان پیشنهاد میدهند. در ادامه به بررسی مزیتهای نئوبانکها میپردازیم.
نرخ بیشتر، کارمزد کمتر
نبود زیرساختهای پر خرج و هزینههای جاری هنگفت، به نئوبانک این امکان را میدهد تا نرخ بهرهی بالاتر یا درصد سود سالانه (APY) بیشتری را به حسابهای مشتریان اختصاص دهد. سخاوتمندترین بانکهای اینترنتی بین ۱ تا ۲ درصد سود بیشتر نسبت به بانکهای سنتی برای حساب سپردهی مشتریان در نظر میگیرند. اختلافی که در طول زمان میتواند واقعاً چشمگیر باشد.
در نئوبانک شما به ندرت با طیف گستردهای از هزینههای مربوط به باز نگه داشتن حساب با موجودی کم، سپردهگذاری مستقیم یا پرداخت با کارت و یا چک روبهرو میشوید. حسابهای بانکهای مستقیم (اینترنتی) به احتمال زیاد هیچگونه هزینه خدمات ندارند.
تجربهی بهتر بانکپذیری آنلاین
بانکهای سنتی سرمایهگذاری زیادی برای بهبود خدمات مجازی خود، از جمله راه اندازی برنامهها و ارتقای سایت، انجام میدهند. اما به طور کلی به نظر میرسد بانکهای اینترنتی در زمینهی تجربه بانکداری آنلاین، بر بانکهای قدیمی برتری دارند.
شرکت خدمات مشاورهای «بِین و شرکا»، یکی از سه شرکت بزرگ خدمات مشاوره در امریکا، در سال ۲۰۱۸ یک نظرسنجی دربارهی مشتریان بانکهای خرده فروشی انجام داد. نتایج نظرسنجی نشان داد که بانکهای سنتی در زمینههایی که برای مشتریان بیشترین اهمیت را دارند، از جمله کیفیت تجربه بانکپذیری و سرعت و سادگی معاملات، از بانکهای اینترنتی عقب ماندهاند.
نگاهی به نئوبانکها در جهان
ایالات متحده امریکا مهد نظام سرمایهداری است. بیشتر تحولات و فرایندهای مالی که در طول دو قرن گذشته بر اقتصاد دنیا حاکم بودهاند، حتی در مواردی که از نظام بانکداری اروپا در سدههای گذشته ناشی شده باشند، تحت تأثیر رویکرد امریکا شکل گرفته و قوام یافتهاند. بنابراین نگاهی به پدیدهی نئوبانک، که رقیب جدیای برای بانکداری سنتی این کشور با بیش از دویست سال قدمت است، میتواند جالب باشد.