نتایج تحقیقی جدید حاکی از آن است هزینه شارژ باتری یک خودروی برقی ممکن است بالاتر از پرکردن باک یک خودروی بنزینی باشد. برای مقایسه خودرو برقی و خودرو بنزینی با SAE22 همراه باشید !
روشن کردن WiFi در قطعی برق ! اتصال پاوربانک به وایفای در قطعی برق
یکی از نکات مثبتی که همواره درباره خودروی برقی تبلیغ میشود، هزینه نگهداری کمتر آن در مقایسه با مدلهای بنزینی و دیزلی است. تحقیقات مختلف ثابت کردهاند که شارژ باتری چنین مدلهایی، در مقایسه با پُرکردن باک خودروهای بنزینی ارزانتر تمام میشود. اما نتایج تحقیق مؤسسهای به نام «گروه اقتصادی اندرسون» خلاف این ادعا را ثابت میکند. این تحقیق نشان میدهد مدلهای بنزینی زیادی وجود دارند که طی مسافت 100 مایلی (معادل 160 کیلومتر) هزینه انرژی کمتری به راننده تحمیل میکنند.
9.75 دلار در برابر 12.55 دلار
براساس یافتههای این تحقیق، هزینه پیمایش 100 مایل مسافت توسط برخی خودروهای سواری و کراساوورهای ارزانقیمت برابر با 9.78 دلار است. این مدلها عبارتند از: نیسان ورسا، هوندا سیویک، هیوندای النترا، سوبارو ایمپرزا و میتسوبیشی میراژ. در مقابل، خودروهای برقی اقتصادی مثل نیسان لیف و شورولت بولت، برای طی مسافتی مشابه نیازمند صرف 12.55 دلار هستند. این رقم درصورتی است که باتری با برق خانگی شارژ شود. اگر راننده خودروی خود را در ایستگاههای عمومی شارژ کند، این رقم به 15.97 دلار افزایش مییابد.
خودروی برقی لوکس کمهزینهتر از خودروی بنزینی لوکس است
اما در کلاس خودروهای لوکس اوضاع کاملاً برعکس میشود. طبق دادههای تحقیق جدید، هزینه سوخت مدلهای بنزینی مثل بامو سری 5، پورشه ماکان و آئودی A6 در هر 100 مایل برابر با 17.56 دلار است. این در شرایطی است که انرژی مصرفی مدلهای برقی همچون تسلا مدل 3، پورشه تایکان و پولستار 2 برای طی همین مسافت، 13.50 دلار هزینه دارد. این رقم برای زمانی است که باتری مدلهای مذکور با برق خانگی شارژ شود. چنانچه راننده ایستگاههای عمومی را برای شارژ باتری انتخاب کند، میزان هزینه به 17.81 دلار افزایش پیدا میکند.
چرا نزاریم باطری گوشی 100 درصد بشه ؟ معایب پر کردن شارژ باتری موبایل چیست ؟
رقابتی نزدیک در دسته پیکاپها
در بین پیکاپها، اختلاف هزینه ناچیز است. طبق محاسبات گروه اقتصادی اندرسون، هزینه سوخت یک پیکاپ دیزلی در 100 مایل مسافت 17.10 دلار میشود. در مقابل، پیکاپ برقی که راننده باتری آن را با برق خانگی شارژ کرده است، در مسافت 100 مایلی، به 17.72 دلار برای تأمین انرژی نیاز دارد. درصورت شارژ باتری در ایستگاههای عمومی، این رقم با افزایشی قابلتوجه برابر 26.38 دلار خواهد بود.
نکته جالب اینکه گروه اقتصادی اندرسون تأکید کرده است که با افزایش قیمت برق از یکسو و کاهش قیمت سوخت از سوی دیگر، هزینه تأمین انرژی یک خودروی بنزینی و دیزلی بهتدریج کمتر از هزینه خودروی برقی میشود.
قیمت خودروهای برقی و بنزینی
خودروهای برقی هنوز راه زیادی دارند تا بتوانند کل و یا سهم بیشتری از بازار را در اختیار بگیرند. هماکنون ماشینهای بنزینی، بیشترین میزان فروش خودروسازان را شکل میدهد و حدود ۱۰ درصد از سود شرکتها شامل اتومبیلهای برقی میشود.
علاوه بر کم بودن میزان تولید، دلیل دیگری که میتوان برای این مورد در نظر گرفت، قیمت خودروهای برقی است. این نوع خودروها فناوری مدرنتر و گرانتری از ماشینهای بنزینی دارند.
- مینی کوپر: ۲۴،۲۵۰ دلار
- مینی الکتریک: ۳۰،۷۵۰ دلار
- هیوندای کونا: ۲۱،۴۴۰ دلار
- هیوندای کونا الکتریک: ۳۸،۳۳۰ دلار
کارکرد خودرو
برای محاسبه هزینه نگهداری، سوخت و شارژ خودروهای بنزینی و برقی، ۲۴ هزار کیلومتر را معیار کارکرد سالانه خودرو تعیین میکنیم که مجموع کارکرد ۳ سال ۷۲ هزار کیلومتر میشود.
هزینه نگهداری خودروهای برقی و بنزینی
بعد از قیمت خودرو، دومین معیار و شاخص برای مقایسه خودروهای برقی و بنزینی، هزینه نگهداری آنها است که شامل لاستیک، ترمز، تعویض روغن و تعمیرات میشود. برای محاسبه هزینه نگهداری خودرو از دادههای انجمن اتومبیل آمریکا (AAA) استفاده شده است.
همان طور که انتظار داشتیم، بدون در نظر گرفتن هزینه تعویض روغن و هزینههای جانبی موتور، خودروهای برقی خرج کمتری روی دست صاحبانشان میگذارند.
هزینه نگهداری خودروهای برقی و بنزینی در هر کیلومتر و همین طور برای ۷۲ هزار کیلومتر به شرح زیر است:
- مینی کوپر: ۰.۱۳ دلار در هر کیلومتر / ۳،۸۳۹ دلار
- مینی الکتریک: ۰.۱ دلار در هر کیلومتر / ۲،۹۷۰ دلار
- هیوندای کونا: ۰.۱۴ دلار در هر کیلومتر / ۴،۰۹۱ دلار
- هیوندای کونا الکتریک: ۰.۱ دلار در هر کیلومتر / ۲،۹۷۰ دلار
مصرف انرژی (برق / بنزین)
برای محاسبه مصرف انرژی از «لیتر» و «کیلووات ساعت» در صد کیلومتر استفاده کردهایم.
- مینی کوپر: ۷.۵ لیتر در صد کیلومتر
- مینی الکتریک: ۱۹ کیلووات ساعت در صد کیلومتر
- هیوندای کونا: ۷.۸ لیتر در صد کیلومتر
- هیوندای کونا الکتریک: ۱۷ کیلووات ساعت در صد کیلومتر
هزینه بنزین
هزینه یک لیتر بنزین معمولی در ایالات متحده آمریکا ۲.۴۴ دلار است و یک لیتر بنزین سوپر (برای مینی کوپر) ۳.۱۱ دلار قیمت دارد. هزینه بنزین برای مینی کوپر و هیوندای کونا برای ۷۲ هزار کیلومتر از قرار زیر است.
- مینی کوپر: ۴،۴۷۸ دلار
- هیوندای کونا: ۳،۶۲۳ دلارپ
محاسبه هزینه شارژ
محاسبه هزینه شارژ خودروهای برقی وقت زیادی میبرد. به دلیل اینکه بیشتر ایستگاههای شارژ، هزینه را به جای هر کیلووات، بر اساس هر دقیقه حساب میکنند. این روش دردسر زیادی برای رانندگان خودروهای برقی دارد. خوشبختانه، قرار است از سال ۲۰۲۳، هزینه شارژ مثل هزینه سوخت خودروهای بنزینی که برای هر لیتر است، به ازای هر کیلووات محاسبه شود.
در حال حاضر هزینه شارژ خودروهای برقی در ایستگاههای شارژ ۷۵ کیلوواتی، ۰.۲۲ دلار به ازای هر دقیقه است. شارژ خانگی هم به طور متوسط ۰.۱۲ دلار برای صاحبان ماشینهای برقی هزینه دارد. البته به علت تفاوت قیمت برق در هر یک از ایالتهای آمریکا، هزینه شارژ خانگی هم ممکن است تفاوت داشته باشد.
شارژ خودروهای برقی در خانه و یا در ایستگاههای شارژ نیز میتواند روی هزینه خودروهای برقی تاثیر بگذارد.
در نهایت بعد از انجام محاسبات و جمع و تفریقها هزینه شارژ خودروهای برقی برای ۷۲ هزار کیلومتر به این شکل است.
- مینی الکتریک: ۱۹۳۹ دلار
- هیوندای کونا الکتریک: ۱۷۲۳ دلار
کاهش قیمت خودروهای برقی و بنزینی
آخرین شاخصی که روی هزینههای خودروهای برقی و بنزینی تاثیر میگذارد، استهلاک و افت قیمت است و به عواملی همچون سابقه خودرو، تقاضای مشتری، موجود بودن خودرو در بازار، اعتبار و شهرت خودروساز و دورههای زمانی بستگی دارد.
با نگاهی به اعداد و ارقام و اطلاعات میبینیم که خودروهای برقی زودتر از همتایان بنزینی دچار افت قیمت میشوند. اعداد زیر نشاندهنده افت قیمت خودروها در ۳ سال است.
- مینی کوپر: ۸،۸۸۷ دلار
- مینی الکتریک: ۱۳،۶۵۳ دلار
- هیوندای کونا: ۱۰،۶۶۳ دلار
- هیوندای کونا الکتریک: ۱۲،۲۸۸ دلار
مقایسه هزینه ۳ ساله خودروهای برقی و بنزینی
بعد از محاسبه ۳ ساله هزینهها به پاسخ این سوال که «آیا خودروهای برقی خرج کمتری روی دست صاحبانشان میگذارد؟» میرسیم.
- مینی کوپر: ۴۱،۴۵۴ دلار
- مینی الکتریک: ۴۹،۳۱۲ دلار
- هیوندای کونا: ۳۹،۸۱۷ دلار
- هیوندای کونا الکتریک: ۵۵،۳۱۱ دلار
تخفیف مالیاتی خودروهای برقی
دولتها برای گسترش استفاده از خودروهای برقی، مزایایی را برای صاحبان این نوع خودروها در نظر گرفتهاند که شامل تخفیف مالیاتی میشود. به عنوان مثال، دولت ایالات متحده آمریکا به صاحبان بعضی از ماشینهای برقی مثل مینی الکتریک و هیوندای کونا الکتریک ۷۵۰۰ دلار تخفیف مالیاتی میدهد. این کار باعث میشود تا هزینه این خودروها کاهش پیدا کند.
- مینی الکتریک: ۴۱،۸۱۲ دلار
- هیوندای کونا الکتریک: ۴۷،۸۱۱ دلار
خودروهای برقی ارزانتر است یا بنزینی؟
انجام این محاسبات نشان داد که هزینه خودروهای برقی بیشتر از خودروهای بنزینی است. تفاوت مینی برقی و بنزینی ۳۵۸ دلار است و اختلاف هیوندای کونا بنزینی و برقی به ۷،۹۹۴ دلار میرسد.
هر چند در حال حاضر خرید خودرو بنزینی بهصرفهتر است اما با گذشت زمان، هزینه نگهداری و شارژ خودروهای برقی کمتر میشود.
خودروهای برقی در ایران
با وجود اینکه خودروهای برقی در حال تبدیل شدن به یکی از گزینههای اصلی بازارهای جهانی هستند اما به دلیل تحریمهای آمریکا و ممنوعیت واردات خودرو و همین طور عقبماندگی صنعت خودرو ایران، نباید انتظار داشت تا چند سال آینده شاهد حضور خودروهای برقی در خیابانها و جادههای کشور باشیم.
یکی دیگر از اشکالاتی که سر راه خودروهای برقی در ایران وجود دارد، صنعت برق کشور است. همان طور که در تابستان ۱۴۰۰ شاهد بودیم، نیروگاههای کشور توانایی تامین برق مورد نیاز مصارف خانگی و صنعتی را نداشتند و روزی ۲-۳ بار برق قطع میشد. حالا فکر کنید که خودروهای برقی در زمان بیبرقی چه شرایطی خواهند داشت.
کمبود زیرساختهای موجود
زیرساختهایی که امروزه برای خودروهای برقی وجود دارند حتی در کشورهای اروپایی و خود آمریکا نیز که برند تسلا را دارد، بسیار کمتر از خودروهای بنزینی هستند. اینها همگی کشورهای پیشرفته و پیشگامی هستند که در این حوزه بسیار جلوتر از کشورهای دیگر مثل ایران، قدم برمیدارند. این بدان معنی است که جذابیت خودروهای برقی میتواند برای خریداران تا حد قابلتوجه ای کاهش یابد.
درواقع در این کشورها، مردم برای رفتن به یک مسافرت حدود 650 کیلومتری با خودروی برقی، بسیار بیشتر از رانندگی با یک خودروی بنزینی، به مشکل خواهند خورد. پس میتوان گفت که هنوز، حتی در کشورهای توسعهیافته نیز، زیرساختهای مربوط به خودروهای برقی، بسیار کمتر از خودروهای سوخت فسیلی است.
زمان ثروت است
همهی ما تاکنون بهنوعی این جمله کلیشهای را شنیدهایم. جملهای که باوجود زیاد تکرار شدنش اما حرف زیادی در همهی زمینهها ازجمله همین خودروها، برای گفتن دارد. این را همه ما میدانیم که باتریهای خودروهای برقی، باوجود بهتر شدن در سالهای گذشته اما بازهم زمان بسیار بیشتری را نسبت به سوختگیری یک خودروی بنزینی، برای شارژ کامل از صاحبان خود میگیرند.
حتی ایستگاههای شارژ سریع نیز،30 دقیقه زمان را برای 80 درصد شارژ باتریها، از صاحب خود میگیرند. زمانی که بازهم، از چند دقیقه پر شدن باک ماشین بیشتراست. مگر اینکه در صف شلوغ یک پمپبنزین گیرکرده باشید.
هزینههای قطعات مصرفی و تعمیرات
اگرچه ممکن است خودروهای برقی هزینههایی مانند بنزین و سوختهای فسیلی دیگر را نداشته باشند اما مهمترین قطعه در این نوع از خودروها، باتریهایشان هستند که قیمت بالایی دارند. باتریهایی که در حدود یک دهه پیش، باقیمت 1,000 دلار به ازای یک کیلووات ساعت، برای خریدار خودرو هزینه داشته و البته، سالبهسال، هزینه تولیدشان کمتر میشود.
بهطوریکه، بسته باتری تسلا مدل S، حدود 190 دلار به ازای یک کیلووات ساعت قیمت داشته و باتریهای خودرویی مانند شورلت بولت برقی نیز،205 دلار به ازای یک کیلووات ساعت است. حال کافی است این اعداد را در خروجی نهایی این باتریها ضرب کرده تا برای تعویض یک بسته باتری در یک خودرو، به عدد 12,000 تا 20,000 دلار برسیم.
کدام نوع خودرو گرانتر است؟
این سؤال کاملاً بستگی به کشوری دارد که شخص علاقهمند به خودروهای برقی قرار است یکی از آنها را انتخاب کند. در کشورهایی مثل آمریکا و بیشتر کشورهای اروپایی، حمایتهای زیادی از طرف دولتها و شرکتها برای خرید خودروهای برقیشان میشود. این در حالی است که در اکثر کشورهای دنیا، بیشتر از یک دهه دیگر طول میکشد تا دولتها بتوانند موضوع خودروهای برقی را برای خود حلوفصل کنند.
تعرفههای زیاد برای ماشینهای برقی، نبود زیرساختهای لازم و عدمحمایت دولتها، میتواند روند برقی شدن خودروها را در جهان، با سرعت بسیار پایینی بهپیش ببرد.
خودروهای برقی نیز به سوخت فسیلی نیاز دارند!
درست است که خودروهای برقی، هیچ آلاینده کربنی را منتشر نمیکنند اما این به معنای استقلال کامل آنها نسبت به سوختهای فسیلی نیست؛ زیرا همین برق موجود که در هر کشوری فرایندهای تولیدی متفاوت با نیروگاههای متفاوتی دارد، اکثراً با همین سوختهای فسیلی تولید میشود.
پس تا زمانی که وابستگی تولید برق در اکثر نقاط جهان به سوختهای فسیلی بسیار کم و یا در حد نزدیک به صفر برسد، نمیتوان خودروهای برقی را مستقل از این نوع سوختها دانست.
فناوری خودروهای برقی، هنوز نوپا است
چند سالی بیشتر نمیگذرد که شرکتهای پیشتاز خودروساز جهان، تمرکز خود را به سمت خودروهای برقی و فناوریهای پیشرفته مربوط به آنها گذاشته و حتی شرکتهای استارتاپی نوپا در این زمینه مشغول به فعالیت میشوند. درواقع میتوان گفت که هنوز، دوران سلطنت خودروهای سوخت فسیلی تمام نشده و این خودروها به این زودیها قرار نیست حذف شوند.
ازآنجاییکه در خودروهای برقی، دیگر خبری از دنده و سیستم انتقال قدرت معمولی نیست، گشتاور تولیدی که اتفاقاً بیشتر از خودروهای سوخت فسیلی است مستقیماً به چرخها منتقلشده و میتواند شتاب اولیهی بالایی را به خودرو ببخشد؛ اما ازآنجاکه جعبهدندهای در این خودروهای برقی وجود ندارد، در ادامه مسیر و برای انتقال قدرت به چرخها دچار مشکل میشوند.
اینجاست که خودروهای سوخت فسیلی، مزیت داشته و در صورت عقب افتادن یک سوپر اسپرت بنزینی در اول یک مسابقه نسبت به همتای برقی خود، میتواند در ادامه مسیر، بهراحتی خودروی برقی را بگیرد.
خودروهایی بدون صدا!
باید قبول کرد که صدای غرش خودروهایی مانند فراری و یا شورلت، بسیار زیبا و درعینحال لذتبخش است. حالا تصور کنید که در یک سوپر اسپرت برقی نشستهاید و میخواهید نهایت قدرت خودرو را با فشار دادن بیشتر پدال گاز حس کنید. هیچ تفاوت صدایی مشاهده نشده و حس افزایش بینظیر قدرت و سرعت به شما منتقل نخواهد شد.
اما اگر همین داخل یک خودروی بنزینی 12 سیلندر یا مانند بوگاتی 16 سیلندر باشد، بدون شک زمین تا آسمان حس متفاوتی از رانندگی را به راننده خود منتقل میکند. البته بهتازگی، شرکتها به دنبال ایجاد صدایی مصنوعی برای خودروهای برقی بهمنظور ایجاد این حسبین خودرو و راننده هستند تا جذابیت بیشتری به این خودروها ببخشند.
نوسان قیمت سوخت، یک عامل بسیار تأثیرگذار
یکی از دلایلی که باعث میشود نتایج تحقیقات مربوط به مقایسه خودروهای برقی و بنزینی متضاد باشد، نوسان قیمت سوخت در آمریکاست. برای مثال در نیمه اول سال 2022، قیمت سوخت بهشدت بالاتر رفت و رکوردهای جدیدی را ثبت کرد. شاید بدانید قیمت سوخت در مقاطعی حتی به 6 دلار برای هر گالن نیز رسید. این مسئله باعث شد در تحقیقات، خودروهای الکتریکی در وضعیت بهتری قرار بگیرند. البته درست است که تعرفه برق نیز در سال گذشته در آمریکا افزایش یافت، اما با وجود این باز هم شارژ باتری خودرو با برق خانگی، هزینه کمتری داشت.
نگاهی دقیقتر به هزینه انرژی خودروهای برقی و بنزینی
مؤسسه Anderson Economic Group ادعا میکند هر 100 مایل رانندگی با خودروی بنزینی، 11.29 دلار هزینه در پی دارد. این رقم در مقایسه با یک خودروی الکتریکی که باتری آن با برق خانگی شارژ شود، 31 سنت کمتر است. درصورت شارژ در ایستگاههای عمومی، اختلاف از این نیز بیشتر میشود. به بیان دیگر، در این حالت هزینه خودروی برقی به 14.40 دلار برای هر 100 مایل پیمایش افزایش مییابد.
در تحقیق مؤسسه Anderson Economic Group محققان به مقایسه هزینه خودروهای ارزانقیمت نپرداختهاند؛ زیرا تعداد مدلهای برقی موجود بهاندازه کافی نیست. اما در دسته خودروهای لوکس، مدلهای برقی کمهزینهتر هستند. در این دسته پیمایش 100 مایل مسافت برای مدلهای برقی 15.95 دلار و برای مدلهای بنزینی 19.69 دلار هزینه دارد.
پاتریک اندرسون در رابطه با نتایج تحقیق جدید میگوید در سال 2021 و 2022 نوسانات قیمت سوخت باعث شد خودروهای برقی بهصرفهتر بهنظر برسند. وی معتقد است با افزایش قیمت الکتریسیته از یک سو و کاهش قیمت سوخت از سوی دیگر، هزینه رانندگی با یک خودروی بنزینی معمولی در سهماهه چهارم سال 2022 کمتر از هزینه رانندگی با خودروی برقی بود.
ناگفته نماند مؤسسه Anderson Economic Group در محاسبات خود، علاوه بر هزینه برق و بنزین، هزینه مربوط به مالیات جاده، هزینههای نگهداری پمپهای بنزین و شارژرها و همچنین هزینه رانندگی تا پمپ بنزین یا ایستگاه شارژ را نیز لحاظ کرده است.
بد نیست به این موضوع هم اشاره کنیم چندی قبل نتایج یک تحقیق دیگر ثابت کرد هر مایل پیمایش در زمستان، هزینه کمتری به مالکان خودروهای برقی تحمیل میکند. طبق دادههای این تحقیق، در ایالات متحده هزینه رانندگی با خودروهای برقی در زمستان، ماهانه 194 دلار کمتر از خودروهای بنزینی و دیزلی است.