سوال از وزیر ارتباطات : فرصتی برای تکرار حرف‌های همیشگی درمورد اینترنت ملی

وزیر ارتباطات: پیگیر حذف اپلیکیشن‌ ایرانی از Play Store هستیم !

جلسه سؤال از وزیر ارتباطات در مجلس برگزار شد اما نه نماینده‌ها پای سوالات مردم ایستادند و نه وزیر ارتباطات به مشکلات این روزهای اینترنت پاسخ داد. در این مقاله به بازتاب این جلسه پرداختیم !

چکیده جلسه ۲۵ آبان وزیر ارتباطات در صحن علنی مجلس !

جلسه سؤال از وزیر ارتباطات در جلسه علنی مجلس صبح ۲۵ آبان برگزار شد، جلسه‌ای که موضوعات اصلی آن همان موضوعات مورد علاقه‌ی این وزارتخانه بود و وزیر ارتباطات توانست همان حرف‌های همیشگی را درباره‌ی پیشرفت اینترنت ملی اطلاعات، توسعه‌ی شبکه‌ی فیبر نوری و حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی مطرح کند. جلسه‌ای که نشان داد شکایت‌های مردم و تذکرات کارشناسان یا به گوش مسئولان نرسیده یا لزومی به پاسخ‌گویی در این زمینه نمی‌بینند.

تفاوت خواسته های مردم و مجلس درمورد اینترنت !

در شرایطی که بسیاری از مردم دو ماه است برای دسترسی به فیلترشکن‌ و ارتباط با پلتفرم‌ها و سایت‌های فیلترشده تلاش می‌کنند، نمایندگان از پیام‌رسان‌های داخلی می‌پرسند و وزیر ارتباطات هم تأکید می‌کند که هدفش تقویت پیام‌رسان‌های داخلی است: «برایشان مزیت نسبی ایجاد کنیم که وقتی مردم استفاده می‌کنند احساس نکنند که با نمونه‌ی خارجی تفاوت دارد و قابلیت‌های ویژه‌تری داشته باشیم..» جلساتی که به گفته‌ی زارع‌پور روزانه در وزارتخانه برگزار می‌شود وضعیت پیشرفت پلتفرم‌های داخلی را رصد می‌کنند و تمام ظرفیت‌ها را برای تقویت آن‌ها پای کار آورده‌اند: «بتوانیم به گونه‌ای تقویت کنیم که حتی اگر روزی تصمیم گرفته شد که نسخه‌ی خارجی در کشور فعالیت کند امکاناتش در حدی باشد که مردم اینترنت ملی را ترجیح بدهند.»

آمار ارقام اینترنت ملی و پلتفرم داخلی !

وزیر ارتباطات همچنان بر پیوستن افراد به پیام‌رسان‌های داخلی تأکید دارد و آن را نشانه‌ی اعتماد مردم می‌داند. او در این جلسه هم اعلام کرد که ۱۷ میلیون ایرانی در یک روز در یک پلتفرم داخلی حضور پیدا کردند و همین پلتفرم کاربرهای ماهانه بیش از ۳۵ میلیون نفر داشت: «این رکورد تاریخی در جمهوری اسلامی ایران است.» پلتفرمی که وزیر ارتباطات درباره‌ی آن صحبت می‌کند، روبیکاست و این اطلاعات، آماری است که مدیرعامل این پیام‌رسان اعلام کرده است. پیش از این رسانه‌ها با محاسباتی واقعی بودن این عدد را زیر سؤال برده‌اند. اگر روبیکا ۳۵ میلیون کاربر فعال ماهیانه دارد یعنی از هر دو نفر کاربر موبایل ایرانی، یک نفر کاربر فعال ماهانه روبیکاست!

اینترنت ملی

زارع پور از کوچ مردم به پیامرسان داخلی خبر داد !

از آمارهای دیگری که وزیر در مجلس مطرح کرد، برعکس شدن نسبت ترافیک داخل به خارج بود و آن را نشانه‌ای از اعتماد مردم دانست. «برای اولین بار نسبت ترافیک داخل به خارج که قبلا ۳۰ به ۷۰ بود برعکس شده و ۶۰ درصد ترافیک مصرفی مردم ترافیکی است که الان در داخل جمهوری اسلامی مصرف می‌شود. برای اولین بار ترافیک تولید داخل بیش از دو برابر شده و این نشان می‌دهد که مردم اعتماد کردند و در ادامه مسیر این تداوم خواهد داشت.» البته وزیر ارتباطات مشخص نکرده که این محاسبه چطور انجام شده و در شرایطی که فیلترینگ شدیدی در جریان است این آمار چقدر قابل استناد است.

وضعیت فیلترینگ و VPN در ایران

فیلترینگ گسترده بسیاری را مجهز به فیلترشکن کرده است. آمار رشد سه هزار درصدی تقاضا برای استفاده از فیلترشکن و آمار جدیدی که سایت کلادفلر داده و می‌گوید ۸۹/۲ درصد از کاربران ایرانی با vpn به اینترنت بین‌الملل متصل‌اند محاسبات را مخدوش می‌کند. این آمار یعنی کاربران ایرانی که به سایت‌ها و پلتفرم‌های فیلترشده مثل اینستاگرام، واتساپ و گوگل پلی وارد می‌شوند . با IP دیگری غیر از ایران وارد می‌شوند و در آمار کاربران ایرانی محاسبه نمی‌شوند. زمانی این آمار قابل استناد خواهد بود که پلتفرم‌های خارجی هم بدون فیلتر دردسترس باشند . و بتوان میزان ترافیک آن‌ها را در شرایط طبیعی محاسبه و مقایسه کرد.

طرح حمایت از کسب و کار های آسیب دیده مجازی

وزیر ارتباطات همچنین در مورد ضررهایی که به کسب‌وکارها در این دو ماه رسیده، از آیین‌نامه‌‌ی دولت برای حمایت از کسب‌وکارهایی گفت که بر پلتفرم‌های داخلی فعالیت کنند: «اقدامات اجرایی را شروع کردیم که کام کسب‌وکارهایی را که در پلتفرم‌های داخلی فعالیت می‌کنند شیرین خواهد کرد.» اظهارنظری که نشانه‌ی بی‌توجهی به شکایت‌های نهادهای فعال در کسب‌وکار دیجیتال، از سازمان نصر، اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی و حتی اتاق بازرگانی است. آن‌ها بارها گفته‌اند که مطالبه‌شان رفع فیلترینگ گسترده و افزایش کیفیت اینترنت است.

اینترنت ملی

خواسته مردم از نمایندگان چیست ؟

آن‌ها بارها گفته‌اند که مطالبه‌شان رفع فیلترینگ گسترده و افزایش کیفیت اینترنت است. این طرح حمایتی تمرکز خود را بر پلتفرم‌های داخلی گذاشته و به گفته‌ی کارشناسان در شرایطی که دغدغه پلتفرم‌ها و کسب‌وکارهای داخلی بقای در اکوسیستم و زنده ماندن است . نه اینترنت ملی . این طرح ظرفیت آن را ندارد که در کوتاه‌مدت بتوانند دغدغه‌ی آن‌ها را محقق کنند. در این شرایط هیچ طرح و بسته‌ای جز بازگرداندن اینترنت به وضعیت سابق نمی‌تواند به کسب‌وکارها کمک کند . بازگشت اینترنت به وضعیت سابق که البته مطالبه‌ای حداقلی است، نشان می‌دهد که طرح‌های حمایتی دولت نمی‌تواند کاربران را راضی کند. در این دو ماه سخت‌تر شدن روز به روز استفاده از اینترنت، بسیاری را به این نتیجه رساند که باید در نام‌گذاری اینترنت تجدیدنظر کرد.

سرانجام اینترنت داخلی و شبکه ملی اطلاعات !

شبکه‌ای که به گفته‌ی کارشناسان اگرچه توسعه آن به رشد اقتصاد دیجیتال کمک می‌کند اما کامل شدن آن محدودسازی اینترنت را هم راحت‌تر می‌کند. همان‌طور که پیام‌رسان‌های داخلی هم‌زمان با قطع دسترسی به نمونه‌های خارجی می‌خواهند مردم را از اینستاگرام و واتساپ بی‌نیاز کنند. تأکید بر توسعه‌ی شبکه‌ی فیبر نوری که هر بار اعتراضی درباره‌ی سرعت پایین اینترنت شد، بحث‌اش به میان آمد. این بار هم وزیر ارتباطات گفت با شبکه‌ی فیبر نوری مردم طعم سرعت بالای اینترنت را می‌چشند .  همچنان از ۲۰ میلیون خانواری گفت که تا پایان دولت به فیبر نوری می‌رسند. عددی که البته تحقق آن جای سؤال دارد.

از شما دعوت به مشاهده مقاله ماهواره ناهید مینماییم !

, , , ,
اشتراک گذاری:
فعال رسانه ای و بلاگر حوزه تکنولوژی

دیدگاه‌ها

یک دیدگاه

مایل به ثبت دیدگاه هستید؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بایگانی‌ها