اساسا چرا باید از کالای داخلی حمایت کرد؟ این پرسش جوابهای متعددی خواهد داشت که مهمترین آن اشتغالزایی برای مردمان همین سرزمین است. باید برای جامعه جویای کار این مملکت فکری کرد و مطمئنا حمایت از تولید داخلی و خرید کالای ایرانی میتواند حرکت مثبت و روبه جلویی باشد. حالا چرا باید از گوشی ایرانی حمایت کنیم ؟ برای آگاهی از دلایل حمایت از گوشی ایرانی با سید علی ابراهیمی همراه باشید !
لوازم کامپیوتر ساخت ایران | برند های ایرانی قطعات کامپیوتر !
آیا ایران میتواند گوشی ایرانی داخلی تولید کند؟
در ۱۵ سال گذشته تولید موبایل ایران مسیر پر فراز و نشیب و البته عجیبی را پشت سر گذاشته. از سال ۱۳۸۷ گرفته که «عقبنشینی کامل از تولید گوشی ملی»، تیتر بسیاری از روزنامهها بود تا مرداد ماه سال ۱۳۹۵ که مدیرعامل شرکت جیالایکس در مصاحبه با رسانهها اعلام کرد سه کارخانه تولیدکننده گوشی در ایران ورشکست شدهاند و با توان ده درصدی در حال فعالیت هستند، صنعت تولید موبایل در کشور همواره در سراشیبی قرار داشته. به نظر میرسد به علت نبود صنعت تولید و حتی مونتاژ قطعات و تجهیزات دیجیتالی مناسب در کشور، تولید یک محصول کاملا تکنولوژیک مانند موبایل در کشور فعلا دور از دسترس باشد.
از یک دهه قبل تا امروز صنعت تکنولوژی در ایران به خصوص در عرصه سختافزار رشد زیادی نداشته است و بازار موبایل هم همچنان در اختیار واردکنندگان برندهای خارجی است. به گفته مدیرعامل جیالایکس در حال حاضر سهم شرکتهای تولیدکننده داخلی به قدری ناچیز است که به حساب نمیآید و آنها از سال ۹۸ تاکنون هیچ تولید گوشی هوشمند نداشته و فقط گوشیهای ساده کیبوردی تولید کردهاند.
در حال حاضر ۶ تولیدکنندهی موبایل ایرانی، جی ال ایکس، جیپلاس، مجموعهی ارگ جدید بم، صاایران، مجموعهی انارستان و مجموعهی اُرُد در ایران در حال فعالیت هستند. همچنین ستار هاشمی در گفتوگو با فارس اعلام کرده که تولید گوشیهای داخلی بدون همکاری شرکای خارجی شدنی نیست؛ او معتقد است که در حوزهی فناوری نمیتوان صاحبان اصلی فناوری را نادیده گرفت.
چرا حمایت از تولید گوشیهای داخلی دوباره داغ شد؟
از سال ۹۸ موضوع تولید گوشیهای داخلی مجددا مطرح شد و وزیر ارتباطات به طرق مختلف حمایت خود را از گوشیهای تولید/ مونتاژ شده در داخل ابراز داشته و کاربران را به خرید آنها تشویق کرده است. حال با شیوع ویروس کرونا، مجازی شدن آموزش و کسب و کارها و همچنین با افزایش قیمت گوشی تلفن همراه بیش از هر زمان دیگری به ضرورت تولید گوشی همراه داخلی تاکید میشود. اوایل دی ماه سال ۹۸ وزارت ارتباطات در جریان امضای دو تفاهم نامه با وزارت صنعت، معدن و تجارت و پست بانک ایران، از تولید گوشی هوشمند داخلی تا پایان سال به صورت قسطی خبر داد.
حالا معاون فناوری و نوآوری این وزارتخانه در گفتوگو با ایسنا میگوید با پیگیریهای که انجام دادهاند، انتظار دارند تا پایان سال ۱۴۰۴، حدود ۲۰ درصد سهم بازار گوشیهای هوشمند به تولیدات داخلی اختصاص پیدا کند. همچنین او پیشبینی کرد که تا پایان دوره ۵ ساله اجرای طرح حمایت از توسعه زیستبوم همراه، توسعه بازار و فناوری تولید گوشیهای هوشمند داخلی، صرفهجویی ارزی بیش از یک میلیارد دلار با تولید ۱۴ میلیون دستگاه گوشی همراه هوشمند و تبلت را به همراه داشته باشد. او یکی از راههای به دست آوردن سهم بازار برای تولید کنندگان داخلی را مشارکت اپراتورها و باندلینگ سرویسهای ارتباطی روی سیمکارت منصوبه در گوشیهای ایرانی و تامین پلتفرمهای فروش اقساطی گوشی به مصرفکنندگان نهایی به صورت B۲B و B2C دانست.
ستار هاشمی معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به جزییات طرح مذکور توضیح داد: «این معاونت برنامه حمایتی جامعی را با همکاری نهادهای ذیربط از جمله سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت صمت، مرکز ملی فضای مجازی و بخش خصوصی فعال در حوزه تولید و واردات گوشی همراه هوشمند پیگیری کرد که در نهایت منجر به تدوین «طرح جامع حمایت از توسعه زیستبوم همراه، توسعه بازار و فناوری تولید گوشیهای هوشمند داخلی» شد.»
بهترین ابزار هوش مصنوعی ! هوش مصنوعی چیست ؟ سایت هوش مصنوعی
چرا باید سمت خرید گوشی های تولید داخل برویم؟
دلایل زیادی وجود دارد که ما را به سمت خرید گوشی ایرانی سوق میدهد که از مهمترین این دلایل میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
حمایت از کار آفرینی و اشتغال داخل
یکی از اصلیترین دلایلی که باید به سمت تولیدات داخلی برویم، بحث حمایت از کار و کار آفرینی است. شما میتوانید با خرید گوشی داخلی، به توسعه کارآفرینی کمک زیادی کنید و چرخه اقتصاد را به گردش در بیاورید.
قیمت پایین گوشی های ایرانی
با توجه به شرایط اقتصادی پیش رو، پایین بودن قیمت گوشی میتواند برای خانوادههای ایرانی یک امتیاز مثبت به حساب بیاید که گوشیهای ایرانی از این ویژگی بهرهمند هستند. با توجه به این یکی از دلایل پر فروش بودن گوشیهای ایرانی، قیمت پایین به نسبت کیفیت قابل قبول آن است.
کیفیت قابل قبول نسبت به رقبا
متأسفانه تا نام گوشی ایرانی به گوشمان میخورد این باور در ذهن ما ایجاد میشود که گوشیهای ایرانی کیفیت خوبی ندارند. در رابطه با این موضوع باید گفت برندهای زیادی از جمله جی پلاس توانستهاند با بهرهمندی از تکنولوژی روز دنیا دست به تولید گوشیهای هوشمند جذاب و با کیفیتی بزنند که این گوشیها به راحتی میتوانند با محصولات خارجی رقابت کنند.
ارائه خدمات پس از فروش
با وجود تحریمها، مشکل نبود قطعه گوشیهای خارجی یکی از دغدغهها در تعمیر گوشیهای هوشمند است. یکی از مزایای گوشیهای ایرانی وجود گارانتی و ارائه خدمات پس از فروش شرکتی است. در صورت بروز هرگونه مشکل در گوشی ایرانی شما میتوانید به نمایندگی گوشی مراجعه کنید و خیالتان از بابت تعمیر دستگاهتان راحت باشد.
بهترین گوشی های ایرانی را چه شرکتی تولید کرده است؟
شاید شما هم جزء دسته افرادی هستید که با شنیدن نام گوشیهای ایرانی یاد گوشیهای جی ال ایکس میافتید و از فعالیت کمپانیهای ایرانی دیگر خبر ندارید. در حال حاضر برندهایی همچون: جی پلاس، داریا، صا ایران جزء برندهای داخلی هستند که طی این چند سال توانستهاند به تولید گوشیهای هوشمند با کیفیت ایرانی بپردازند.
با شنیدن نام داریا در بین شرکتهای تولید کننده گوشیهای ایرانی شاید کمی متعجب شده باشید. همانطور که میدانید شرکت داریا یکی از شرکتهای معتبر در زمینه عرضه و پخش گوشیهایی مثل سامسونگ است که به تازگی قصد ارائه گوشی هوشمند اختصاصی تولید داخلی خودش را دارد. فعلاً اطلاعات زیادی در رابطه با گوشیهای هوشمند داریا در دسترس نیست و باید تا عرضه گوشی برای دریافت اطلاعات کامل منتظر ماند.
بهترین گوشی های ایرانی
گوشی ایرانی داریا باند
داریا باند از پردازنده میانرده دایمنسیتی ۷۰۵۰ مدیاتک به عنوان قلب تپنده بهره میبرد، که ۸ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی (بدون پشتیبانی از درگاه حافظه microSD) آن را همراهی میکنند. با توجه به این مشخصات، رقیب مستقیم این تراشه را میتوان اسنپدراگون ۷۷۸G شرکت کوالکام توصیف کرد.
از منظر دوربین هم داریا باند یک ماژول سه گانه را به کار گرفته که از دوربین ۵۰ مگاپیکسلی واید، ۸ مگاپیکسلی اولترا واید و ۲ مگاپیکسلی ماکرو تشکیل شده و عکسهای به ثبت رسیده با این دوربینها توسط هوش مصنوعی پردازش میشوند. با داریا باند میتوانید ویدیوهایی با رزولوشن ۴K با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه بگیرید و از EIS یا لرزشگر دیجیتالی برای داشتن تصاویر ثابت و عاری از لرزش بهره ببرید.
گوشی موبایل جی پلاس S10 GMC-666M 2022
یکی از گوشی های مطرح ایرانی که توانسته نظر کاربران زیادی را به خود جلب کند گوشی GPlus S10 میباشد که سیستم عامل آن اندروید نسخه ۱۱ است. دوربین سه گانه این گوشی به ترتیب ۱۳، ۲ و ۲ مگاپیکسلی بوده و دوربین سلفی آن نیز ۸ مگاپیکسلی می باشد. باتری تعبیه شده بر روی این محصول ۴۰۰۰ میلی آمپر ساعتی بوده و می تواند برای مدت زمان طولانی شارژ خود را نگهداری کند و شما را از اتصال مداوم به برق بی نیاز نماید.
گوشی موبایل جی پلاس X10 GMC-667M 2022
یکی از پرفروش ترین گوشی های موبایل که توسط برند جی پلاس به بازار ارائه شده گوشی GPlus X10 می باشد که دارای حافظه رم با ظرفیت ۳۲ گیگابایت و حافظه داخلی با ظرفیت ۶۴ گیگابایت است. صفحه نمایش به کار گرفته شده بر روی این محصول IPS بوده که از کیفیت خوب و مناسبی برخوردار می باشد. سیستم عامل این گوشی نسخه ۱۰ اندروید است و همین موضوع سبب شده تا این گوشی جزو گوشی های مدرن و به روز بازار به شمار رود.
گوشی ایرانی جی ال ایکس شاهین 3
یکی دیگر از بهترین گوشی های ایرانی، گوشی شاهین 3 می باشد. این محصول توسط شرکت جی ال ایکس تولید و روانه بازار شده و دارای امکانات قابل توجهی می باشد که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم. صفحه نمایش این گوشی دارای ابعاد 5.9 اینچ و از نوع AMOLED می باشد و رزولوشن آن +FHD است. ظرفیت حافظه رم به کار گرفته شده بر روی این گوشی 8 گیگابایت می باشد. علاوه بر این حافظه داخلی این محصول دارای ظرفیت 128 گیگابایت است و امکان پشتیبانی از کارت حافظه جانبی را نیز دارا می باشد.
گوشی موبایل جی ال ایکس آریا
این گوشی دارای وزن تقریبی ۱۹۰ گرم است و به همین خاطر جزو گوشی های خوش دست و سبک موجود در بازار به شمار می رود و دست کاربر به هنگام استفاده از این گوشی خسته نمی شود. چیپست این گوشی مدیاتک هلیو P10 بوده و پردازنده مرکزی آن یک پردازنده هشت هستهای ۶۴ بیتی می باشد. به دلیل آنکه جنس بدنه این محصول از فلز است، این گوشی را میتوان جزو گوشی های مقاوم موجود در بازار معرفی نمود.
باتری به کار گرفته شده بر روی این محصول ۴۰۰۰ میلی آمپر ساعتی بوده و صفحه نمایش آن نیز دارای ابعاد 5.5 اینچ از نوع IPS میباشد. رزولوشن صفحه نمایش این گوشی 1080p بوده که توانایی نمایش ۱۶ میلیون رنگ مختلف را دارا است. دوربین پشتی این گوشی ۱۳ مگاپیکسلی و دوربین سلفی آن ۵ مگاپیکسلی میباشد. حافظه داخلی این گوشی دارای ظرفیت ۶۴ گیگابایت بوده و این گوشی امکان پشتیبانی از کارت حافظه جانبی برای افزایش ظرفیت حافظه را نیز دارا است.
گوشی جی پلاس کیو ۲۰
گوشی موبایل صاایران ویرا وی 6
از دیگر گوشی های برتر ایرانی موجود در بازار می توان به صاایران ویرا وی 6 اشاره کرد. این گوشی دارای صفحه نمایشی با ابعاد ۶.۳ اینچ با رزولوشن FHD+ می باشد. باتری تعبیه شده بر روی این ۶۳۵۰ میلی آمپر ساعتی بوده و همین موضوع سبب شده تا مدت زمانی که این گوشی میتواند شارژ نگهداری کند بسیار بالا باشد.
در پنل پشتی این گوشی یک دوربین دوگانه ۱۶ و ۲ مگاپیکسلی قرار گرفته شده است که با استفاده از آن می توانید عکس های با کیفیتی را ثبت کنید. دوربین سلفی این محصول نیز ۱۶ مگاپیکسلی می باشد. ظرفیت حافظه داخلی این محصول ۶۴ گیگابایت بوده و ظرفیت رم به کار گرفته شده بر روی آن نیز ۴ گیگابایت می باشد. این محصول از طراحی بسیار شیک و زیبایی برخوردار می باشد و همین موضوع سبب جذب کاربران به خرید و استفاده از این گوشی شده است.
گوشی جی پلاس زد ۱۰ چیست ؟
گوشی موبایل جی پلاس Q10
یکی از برترین گوشی های هوشمند ایرانی موجود در بازار گوشی جی پلاس Q10 می باشد که وزن آن تنها ۱۷۵ گرم است و به همین دلیل حمل و نقل این گوشی بسیار راحت بوده و آن را می توان جزو گوشی های خوش دست به شمار آورد. ابعاد این گوشی 159×77.7×8.6 میلی متر است و صفحه نمایش آن ۶.۲۶ اینچی از نوع ips میباشد و رزولوشن آن از 1520×720 پیکسل است. ظرفیت حافظه رم به کار گرفته شده بر روی این گوشی ۳ گیگابایت بوده و ظرفیت حافظه داخلی آن ۳۲ گیگابایت می باشد.
البته امکان ارتقای ظرفیت حافظه این گوشی با استفاده از کارت حافظه جانبی نیز فراهم است. دوربین پشتی این گوشی از یک لنز واید ۱۳ مگاپیکسلی و یک سنسور تشخیص عمق تصویر ۲ مگاپیکسلی تشکیل شده است و دوربین سلفی آن نیز ۵ مگاپیکسلی می باشد و با استفاده از آن میتوانید عکسهای سلفی متوسطی را تهیه نمایید. باتری تعبیه شده بر روی این محصول ۳۵۰۰ میلیآمپر ساعتی می باشد. در مجموع این گوشی نسبت به امکاناتی که دارد از قیمت خوب و مقرون به صرفه ای برخوردار است.
گوشی ایرانی gplus x20
- تعداد سیم کارت: دو سیم کارت
- حافظه داخلی: ۱۲۸ گیگابایت
- حافظه رم: ۴ گیگابایت
- تراشه: MediaTek Helio G37
- فناوری صفحه نمایش: IPS LCD
- شبکه های ارتباطی: 2G, 3G, 4G
- کیفیت دوربین: سهگانه ۲ + ۲ + ۵۰ مگاپیکسل
- ویژگیهای خاص: باتری لیتیوم یونی ۵۰۰۰ میلیآمپر ساعت، صفحهنمایش ۶.۵ اینچی، مجهز به سیستم عامل اندروید ۱۲
گوشی موبایل جی پلاس T10
برای تولید این گوشی از پردازنده Cortex-A55 استفاده شده است که یک پردازنده هشت هسته ای با فرکانس ۱.۶ گیگاهرتز می باشد. به کار گرفتن این پردازنده به همراه یک رم با ظرفیت ۲ گیگابایت توانسته یک پکیج خوب و قدرتمند بر روی این گوشی به وجود بیاورد. پردازنده گرافیکی استفاده شده بر روی این محصول نیز GE8322 می باشد که توسط شرکت Imagination Technologies تولید شده است. در مجموع این گوشی به دلیل استفاده از سخت افزار با کیفیت توانسته جزو گوشی های پرقدرت موجود در بازار شناخته شود و جایگاه خود را در بین مشتریان کسب نماید.
حافظه داخلی این گوشی دارای ظرفیت ۱۶ گیگابایت است و امکان ارتقای آن به وسیله کارت حافظه جانبی نیز فراهم میباشد. نمایشگر این گوشی دارای ابعاد 5.5 اینچ از نوع ال سی دی بوده و رزولوشن آن 720×1440 پیکسل است. دوربین پشتی این گوشی یک دوربین دوگانه مگاپیکسلی لنز عریض ۱۳ و ۲ مگاپیکسلی سنسور عمق سنج می باشد. دوربین سلفی این گوشی نیز ۵ مگاپیکسلی است. باتری تعبیه شده بر روی این محصول ۳۰۰۰ میلی آمپر ساعتی می باشد. این محصول دارای وزن ۱۵۰ گرم است و جزو گوشی های خوش دست و سبک وزن بازار محسوب می شود.
گوشی موبایل جی پلاس P10
G-Plus P10 یکی دیگر از تولیدات موفق برند ایرانی جی ال ایکس است که دارای صفحه نمایش 6.1 اینچی از نوع LCD با رزولوشن 720 در 1560 پیکسل می باشد. این محصول دو سیم کارته بوده و وزن تقریبی آن ۱۵۰ گرم است. سیستم عامل این گوشی اندروید ۱۰ بوده و پردازنده مرکزی آن UNISOC SC9863A که یک پردازنده هشت هستهای با فرکانس ۱.۶ گیگا هرتز میباشد است. پردازنده گرافیکی این محصول نیز PowerVR GE8322 می باشد.
حافظه داخلی این گوشی دارای ظرفیت ۳۲ گیگابایت بوده و رم به کار گرفته شده بر روی آن نیز دارای ظرفیت ۲ گیگابایت است. دوربین پشتی این گوشی یک دوربین سه گانه با ترکیب ۱۳، ۵ و ۲ مگاپیکسل می باشد که لنز ۵ مگاپیکسلی آن یک لنز اولترا واید بوده و لنز ۲ مگاپیکسلی آن سنسور تشخیص عمق تصویر می باشد. دوربین سلفی این محصول ۵ مگاپیکسلی است. باتری تعبیه شده بر روی این محصول دارای ظرفیت 3500 میلی آمپر ساعت می باشد و یک باتری غیر قابل تعویض است. از جمله قابلیت های ویژه این گوشی میتوان به وجود حسگر اثر انگشت و شتاب سنج بر روی آن اشاره نمود.
تصویب آیین نامه حمایت از گوشی ایرانی
با توجه به اینکه تولید گوشی برای بخش خصوصی هزینه و ریسک بالایی دارد، دولت سعی کرده با پوشش این ریسک از طریق صندوق حمایت از تولید موبایل ایرانی ، ریسک پذیری آن را پایین بیاورد.
دلایلی دیگری نیز برای تصویب آئین نامه حمایت از تولید موبایل ایرانی وجود داشت. هدف دولت در وهله اول از تصویب این آئین نامه این بود که 20 درصد از بازار موبایل را داخلی کند و همچنین در نظر دارد با تصویب این آئین نامه، کشور را در تولید موبایل ایرانی به خودکفائی برساند.
تاکید وزیر ارتباطات بر حمایت از گوشی ایرانی
وی تصریح کرد: گوشی که هم اکنون از آن استفاده میکنم ایرانی است و ظرفیتهای مناسبی نیز دارد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: ظرفیتهای خوبی برای تولید موبایل در کشور وجود دارد اما باید بازار آن در کشور شکل گیرد و مردم به این موبایلها اطمینان کنند، البته ممکن است نواقصی وجود داشته باشد اما باید به این نکته توجه کرد که موبایل ایرانی تولید داخل بوده، در ساخت آن از ظرفیت جوانان استفاده میشود، موجب اشتغالزایی خواهد شد، در مردم و جامعه خودباوری ایجاد میکند و نسبت به گوشیهای خارجی ارزانتر است.
تولید گوشیهای همراه متنوع به برنامهریزی منجسم، عزم عمومی و باور ملی نیاز دارد
وی با تاکید بر اینکه تولید گوشیهای همراه متنوع به برنامهریزی منجسم، عزم عمومی و باور ملی نیاز دارد، ادامه داد: ما در تلاش هستیم تا بخش قابل توجهی از نیاز کشور به گوشی همراه از طریق تولید بومی تامین شود اما مردم نیز باید همراهی کنند زیرا حتی اگر محصولات باکیفیت نیز تولید شود اما مردم همراهی نکنند، اتفاق مثبتی در این زمینه نمیافتد.
عضو کابینه دوازدهم در پاسخ به این سوال که آیا گوشیهای همراه داخلی توان رقابت با همتایان خارجی خود را دارند؟ توضیح داد: بله؛ حتی سرمایهگذارانی ایرانی که اکنون در عرصه تولید در سایر کشورها فعال هستند، آمادگی دارند که ظرفیت خود را برای تولید گوشی همراه در ایران به کار بگیرند.
گوشیهای ایرانی چطور تولید میشوند؟
آنچه در برخی اسناد منتشرشده در خصوص شیوه تولید گوشیهای ایرانی آمده است نشان میدهد که یک شیوه اصلی تولید گوشی برای شرکتهای تولیدکننده ایرانی روش مهندسی معکوس است. به این صورت که این شرکتها، که عمدتا در حوزه واردات فعالیت میکنند، بناست قطعات گوشی را به ایران وارد کرده و آنها را مونتاژ کنند، سپس با مهندسی معکوس این قطعات را تولید کرده و با آن گوشی موبایل را تولید میکنند.
در میان شرکتهای مختلفی که در پروژه تولید گوشی ایرانی همکاری میکنند، همانطور که پیشتر ذکر شد داریا همراه اولین گوشی خود را رونمایی کرده است. طبق اعلام این شرکت، گوشی داریا باند ساخت کشور چین است. بنابراین، به نظر میرسد همکاری با شرکتهای خارجی سازنده گوشی موبایل بهعنوان یک شیوه تولید در پروژه تولید گوشی موبایل بومی در نظر گرفته شده است.
البته همکاری با سایر کشورها در حوزه تولید موبایل امری رایج در دنیا است. شرکت اپل هم برای تولید آیفون از کشورهای مختلفی مثل چین کمک میگیرد اما تفاوتهایی در شیوه تولید وجود دارد. شرکت اپل با یک قرارداد OEM (Original Equipment Manufacturing) تمام قطعات مورد نظر برای ساخت آیفون را در اختیار شرکت چینی گذاشته و گوشی را هم خودش طراحی میکند تا محصول تولیدشده در نهایت همان نسخهای باشد که شرکت اپل سفارش داده است.
شیوه دیگری هم در همکاری با سایر کشورها در زمینه تولید گوشی وجود دارد. در این شیوه شرکت سفارشدهنده گوشی این اختیار را دارد که طبق قرارداد ODM (Original Design Manufacturing) در تولید مشارکت کند. در قرارداد ODM سفارشدهنده از دیزاینهای موجود شرکت سازنده استفاده میکند اما این امکان را دارد که تغییرات جزئی در گوشی اعمال کند. براساس تصویری که از طراحی و جعبه گوشی داریا همراه منتشر شده و ذکر شدن عبارت Made in China روی جعبه گوشی، به نظر میرسد این شرکت از قرارداد ODM برای تولید گوشی استفاده کرده و صرفا بخشهایی از طراحی محصول را این شرکت انجام داده است.
دغدغهای به نام بومیسازی گوشی
بعد از آن که رئیس سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد یکی از برنامههای این سازمان و وزارت ارتباطات «تولید گوشی هوشمند تلفن همراه داخلی خواهد بود» و از در نظر گرفتن «حداقل ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات» برای این پروژه خبر داد و گفت «هدفگذاری ما ساخت یک میلیون گوشی هوشمند تا پایان سال جاری است»؛ مشخص شد که ایده بومیسازی گوشی موبایل در حال عملیاتی شدن است.
تعداد یک میلیون دستگاه در حالی هدفگذاری شده است که بر اساس جدیدترین آمارهای منتشرشده از سوی گمرک سال گذشته ۱۴ میلیون و ۳۱۵ هزار دستگاه گوشی موبایل وارد کشور شده و در سه ماهه ابتدایی امسال هم ۲ میلیون و ۸۰۳ هزار گوشی تلفن همراه به روشهای تجاری و مسافری به کشور وارد شده است.
هرچند وزارت صمت در پاسخ به پیگیریهای زومیت اعلام کرد که نمیتواند اطلاعاتی درباره میزان فروش گوشیهای موبایل ارائه کند اما این حجم از واردات نشان میدهد کشور به گوشیهای تلفن همراه بسیار بیشتر از رقمی که برای تولید گوشی در نظر گرفته شده است، نیاز دارد.
به هر حال پروژه بومیسازی گوشی موبایل در دست انجام است و زارعپور هم با اعلام این که «ما حامی و مبلغ ظرفیتهای داخل کشور هم در حوزه سختافزار، هم نرمافزار و هم سکو هستیم» نشان داد این پروژه با عزمی جزم در حال اجرا است. زارعپور همچنین اشاره کرده بود که وزارت ارتباطات از شرکتهای داخلی که در این حوزه تولید گوشی بومی سرمایهگذاری کنند حمایت میکند، برنامه جدی دولت سیزدهم برای بومیسازی در این حوزه مشخصتر شد.
5 دلیل برای آنکه بدانید گوشیهای ایرانی شکست خوردهاند!
به خاطر دارم که همین چند سال پیش بود که تب تولید گوشی و تبلت داخلی بسیار بالا گرفته و از تلویزیون، تبلیغات مختلف این محصولات پخش میشد؛ حتی در برخی از کانالهای ماهوارهای نیز تیزر این محصولات برای ترغیب خریداران دایما نمایش داده میشد و اسامی مختلفی چون GLX و دیمو و OROD و… دهان به دهان میگشت.
اما از آنجایی که گفتند تب تند خیلی زود عرق میکند، مسیر رشد این محصولات با همان شتاب رو به افول گذاشت و در بازاری که صاحبان تکنولوژی هم با احتیاط حرکت میکنند، بسیاری از این شرکتها در ورطه سقوط قرار گرفتند و یا آنکه تصمیم گرفتند با توجه به زیاد شدن شکایات و عدم توانایی در پشتیبانی صحیح، خودشان بارشان را بسته و خیل عظیمی از خریداران را بدون پاسخ در گرداب ناامیدی گرفتار سازند.
اما چرا این محصولات نتوانستند آن طور که برخی پیش بینی میکردند، در بازار داخلی موفق شوند و بهجز معدود سازندگانی چون GLX که کمرنگتر از گذشته حضور دارند، باقی فعالیت خودشان را به مرحله توقف رساندهاند؟ در این مطلب به ۵ دلیل اصلی این موضوع خواهیم پرداخت.
به نام ایران به کام چین
بسیاری از شرکتهای سازنده این محصولات، تنها ادعای ساخت کالای ایرانی میکردند و حال به دلیل سواستفاده، بهره گرفتن از تسهیلات و ناآگاهی کاربران، تلاش کردند تا اجناس خودشان را عرضه کنند. اما وقتی به شاکله کار آنها نگاه میکنیم، متوجه میشویم که تمام این کالاها توسط شرکتهای درجه دو و سه چینی تولید شده و در بهترین حالت در کشورمان بسته بندی و یا مونتاژی ساده میشدند.
حتی جالب بود که برخی از این شرکتها بهقدری ناشی بودند که منوی چینی گوشی را هم نمیتوانستند پاک کنند و ایرادات بسیار زیادی در بسته بندی کالاهایشان مشاهده میشد. با ادامه یافتن این روند و مشخص شدن این کار که بر اکثریت این روند غلبه داشت، کاربران هم کم کم متوجه این موضوع شدند که نام گوشی ایرانی تنها یک حقه برای برانگیختن احساس وطن پرستانه جهت خرید این کالاهای غالبا بیکیفیت بوده و رسما همان کالای چینی را با اسم وطنی میخریدند!
پشتیبانی ضعیف
از آنجایی که اکثر این محصولات تنها یک دستپخت بیکیفیت از سوی چین بود، برای همین در صورت بروز مشکل، حل کردن آن به امری دشوار بدل میگردید. بهخاطر دارم تبلت یکی از دوستانم را که از همین برندهای مثلا ایرانی خریداری کرده بود، بیش از ۵ بار جهت رفع نقص به بخش گارانتی مراجعه کرد و هر بار و پس از مدت کوتاهی، دوباره مشکلی برای دستگاهش ایجاد میشد، به نحوی که سرانجام عطایش را به لقایش بخشید! ایرادات باتری، تاچ دستگاه، لگ زدنهای فراوان و… از ایرادات رایج این محصولات بودند.
در واقع با توجه به خرابی بیشتر از حد استاندارد این دیوایسها، ضعف پشتیبانی نمود پیدا کرده و همین امر سبب شد تا پس از مدتی، از خریداران این محصولات تا حد زیادی کاسته شود و گوشیها و تبلتهای به اصطلاح ایرانی، دیگر مشتری سابق را نداشته باشد.
رقبای قدرتمند
شاید تنها نقطهای که این گوشیهای ایرانی قادر به رقابت بودند، همین بحث مربوط به قیمت بود که با ورود برندهایی چون هواوی به بازار، این مزیت هم رنگ باخت. در رده محصولات پرچمدار تقریبا هیچ محصول ایرانی وجود نداشت و گوشیهای میان رده و پایین رده هم رقبای بسیار قدرتمندی را در کنار خود میدیدند که با یک مقایسه سرانگشتی، میتوانستیم رای را به برتری رقبای خارجی بدهیم.
از آنجایی هم که بازار گوشی مانند خودرو قابلیت ایجاد انحصار را ندارد، پس دولت هم نمیتوانست با وضع تعرفههای سنگین و یا جلوگیری از ورود محصولات خوب خارجی، فرصتی به این گوشیهای به اصطلاح ایرانی برای رقابت بدهد (که اگر هم میداد شاید وضعیت بازار تلفن همراه هم مانند شرایط اسفناک خودروی کشورمان میشد) و بدین سبب این رقبای قدرتمند، مجالی برای نفس کشیدن به بسیاری از این کالاها را نداده و رای به حذف ایرانیها دادند.
عدم خلاقیت
وقتی قرار است که شما یک محصول از برندی جدید را تهیه کنید، قاعدتا نیاز به مشاهده توانایی تازه و یا قابلیتی خاص دارید که تقریبا محصولات ایرانی از آنها بیبهره بودند. تبلیغاتی چون گرفتن قند خون یا راحت درون جیب رفتن هم بیشتر از آنکه کاربردی باشد، موردی برای تمسخر شد تا این محصولات که حرفی برای گفتن نداشتند، خیلی سریع از چشم بیفتند.
جالب اینجاست که در قسمتهایی چون بومی سازی هم این محصولات چندان خوب عمل نکرده و حتی از لانچرهای آماده خارجی استفاده میکردند و یا نهایت خلاقیتشان به نصب چند برنامه به صورت پیش فرض محدود میشد که با توجه به توسعه اینترنت در این روزها، رسما جذابیتی برای کاربر نداشت.
جا ماندن از قافله پیشرفت
سرعت رشد در صنعت آیتی و بهخصوص بخشی چون تلفن همراه به قدری بالاست که شما وقتی یک محصول دو یا سه سال پیش را نگاه میکنید، آثار کهنگی به خوبی در چهرهاش نمایان میشود. پرچمداران کمپانیها به سرعت در حال رشد هستند و آن چیزی که امروز یک ویژگی ممتاز محسوب میشود، فردا تبدیل به استانداردی برای محصولات میان رده خواهد شد.
گوشیهای ایرانی هم با توجه به آنکه واحدهای تحقیق و توسعه مشخصی نداشته و قاعدتا بودجه چنین کاری را هم در اختیار ندارند، پس از این قافله جا مانده و با شتاب گرفتن هرچه بیشتر فناوری، این جا ماندن بیشتر نمود پیدا کرده و خیلی از آنها بهدرستی فهمیدند در صنعتی که بسیاری از کشورهای بزرگ و توسعه یافته واردش نمیشوند، صرف داشتن چند پلن کوتاه مدت و یا خیال پردازیهای الکی، نمیتوان به موفقیت رسید و باید کار را به کاردان سپرده و سرمایه را در جایی بهکار گرفت که از آن بازده مناسبی حاصل شود.
سهم تولیدکنندگان داخلی از بازار کمتر از نیمدرصد است
اما با وجود این برنامهها، تولیدکنندگان داخلی همچنان با موانع و چالشهای مهمی روبرو هستند و به همین دلیل هنوز نتوانستهاند جایگاهی در بازار موبایل ایران پیدا کنند. مدیر عامل جیال ایکس در گفتوگو با آیتی ایران میگوید که سهم آنها در بازار کمتر از نیم درصد است و آنها در سال ۹۹، به علت کمبود سرمایه هیچ گوشی هوشمندی تولید نکرده و تمرکز خود را روی تبلت و گوشیهای کیبوردی گذاشتهاند. طبق محاسبات حمید سعیدی یک تولید کننده برای تولید ده هزار گوشی میانرده ۱۰۰ دلاری، به یک میلیون دلار سرمایه نیاز دارد.
حمید سعیدی با اشاره به چالشهایی که تولیدکنندگان موبایل داخل ایران با آن درگیر هستند، گفت: «موانع بانک مرکزی، کارهای اداری و گمرکی از بزرگترین مشکلاتی است که ما با آن درگیر هستیم. برای مثال مرحله کارهای اداری ثبت سفارش تا ورود قطعات بسیار طول میکشد. ورود قطعات اولیه تلفن همراه با تخصیص ارز بسیاز زمانبر است، همچنین پس از این مراحل بانک مرکزی باید یک کد منشا ارز بدهد که آن هم با یک روند طولانی همراه است. این فرایند به گونهای است که سفارش قطعات باید دو تا سه ما در گمرک بخوابد. همین مسائل باعث میشود که یک سرمایهگذار به جای اینکه سرمایه خود را در این حوزه قرار دهد آن را در بخش واردات گوشی که چالشهای کمتر و سودهی بیشتری دارد، بگذارد.» به گفته او سرمایه در گردش برای تولیدکنندهها بسیار کند است.
گوشیهای داخلی در بازار به ندرت پیدا میشود
به گفته مدیرعامل جیال ایکس در حال حاضر تکنولوژی برای تولید همه قطعات کامل یک گوشی هوشمند در ایران وجود ندارد و آنها قطعات را از برندهای معتبر وارد کشور میکنند و در اینجا عمل مونتاژ انجام میشود. او درباره اعتماد کاربران به تولیدات داخلی گفت: «شاید اوایل یعنی ۱۵ سال پیش مشکلات کیفیتی وجود داشت اما در حال حاضر موضوع کیفیت بهبود پیدا کرده است. زیرا که قطعات هم از همان جایی تهیه میشود که برندهای معروف تهیه میکنند. همچنین نرمافزارها هم مشابه هستند. درواقع در حال حاضر تنها فرق بین برخی از برندهای خارجی و ایرانی قیمت و نام برند است. اما گوشیهای داخلی با همان خدمات با قیمت مناسبتر در دسترس هستند که متاسفانه بخاطر عدم حمایت به چشم مشتریان نمیآید.»
او در ادامه با فرهنگ سازی برای استفاده از گوشیها ایرانی را یکی از عاملهای مهم حمایت از این صنعت دانست و گفت: «در حال حاضر به بازار که مراجعه کنید، شاید به ندرت بتوانید یک گوشی ایرانی هوشمند پیدا کنید. تبلیغات و رسانهها بزرگترین عامل برای شناساندن این تولیدات به مردم است که در حال حاضر صدا و سیما برای هر ثانیه تبلیغ n تومان هزینه میگیرد که برای تولیدکنندگانی که در ابتدای کار است، بهصرفه نیست.»
چرا تولیدکنندگان تلفنهمراه ایرانی تاکنون موفقیت چشمگیری نداشتند؟
مارکتینگ و نحوه تبلیغات یکی از اقداماتی است که برندهای تولید کننده تلفن همراه برای شناختهشدن در سطح جهانی باید در نظر داشته باشند. اما تولیدکنندگان گوشیهای هوشمند در ایران با توجه به اینکه یک تولید داخلی محسوب میشوند برای تبلیغات در مضیقه هستند.
بیژن خیابانی، مدیرعامل سابق نوکیا در ایران اعتقاد دارد که حمایت از تولیدکنندگان ایرانی نسبت به انتظاراتی که از شرکتها دارند، بسیار ناچیز است. او با اشاره به سطح دانش و مهندسان ایرانی در گفتوگو با آیتی ایران گفت: «حمایت اگر به درستی در ایران انجام شود، تولیدکنندگان داخلی میتوانند در سطح جهان شناخته شوند. حمایت فقط شامل تسهیلات و مسائل ارزی و مالی نیست. کمکهای تخصصی و فنی و مسئله مارکتینگ، روابط عمومی و … ؛ مانند نقشه راه برای تولیدکنندگان داخلی به شمار میرود. اما در حال حاضر موانع به قدری برای آنها زیاد است که نمیشود انتظاری از آنها داشت. در یک دورهای تولیدکنندگان بزرگی وارد این حوزه شدند که تجربه و سرمایه لازم را برای اینکار داشتند اما در حال حاضر اسمی از آنها نیست، دلیل آن موانع بیشماری از بانک تا گمرکی و … است.»
خیابانی با بیان اینکه مهندسان ایرانی از سطح سواد خوبی برخوردار هستند، توضیح داد: «گرههایی که سر راه تولیدکنندگان ایرانی وجود دارد، گرههای مهندسی نیست، زیرا که افراد با سواد و آشنا با تکنولوژی در ایران وجود دارد که به راحتی میتوانند تکنولوژی موردنظر را پیدا و پیاده کنند. برای مثال در سال 1368، مهندس فریبرز فارسی و داوری ماشین ظرفشویی را شبیه سازی کردند، اگر همان زمان این پروژه دانشجویی به یک پروژه صنعتی تبدیل میشد، ما پیش از سامسونگ ماشینهای ظرفشویی هوشمند داشتیم. پس موضوع مهمتر حمایت از آنها است. برای مثال زمانی که سهم بازار نوکیا افزایش پیدا میکند، موضوع مهمتری از تکنولوژی دخیل است و آن زنجیره تامین آن است. قطعات سر زمان وارد شده و به موقع مونتاژ میشوند و بعد از کنترل کیفی به درستی وارد بازار خواهند شد، این فرایند نشاندهنده یک عرضه دائمی است. اما در ایران تولیدکنندگان زمانی که قطعات را وارد میکنند با توجه به موانعی که وجود دارد، یک مدت زمان طولانی باید برای تخصیص آن از گمرک طی کنند.»
برندینگ، کلید تبدیل یک برند ملی به یک برند فراملی
یکی از مسائل مهمی که بیژن خیابانی اعتقاد دارد که در میزان افزایش تقاضا گوشیهای ایرانی موثر است، موضوع برندنیگ و تبلیغات است. او در اینباره هووای و شیائومی را مثال میزند که با حمایتهایی که از آنها شده توانستند در سطح جهان شناخته شوند. خیابانی توضیح داد:«کیفیت مسئله مهمی است اما در حال حاضر نباید تمرکزمان مانند دهه 70 و 80 میلادی فقط به کیفیت باشد. اکنون برندسازی مسئله بسیار مهمی است. برای مثال شرکتهایی چون هووای، الجی، شیائومی و… دهها میلیارد دلار برای تبلیغات و شناخته شدن برندشان در سطح جهانی خرج کردهاند؛ آیا در ایران این بودجه برای تبلیغات شناخته شدن یکی از برندها در اختیارشان قرار دارد؟ در حال حاضر این تولیدکنندگان به قدری بودجه دارند که به سختی بتوانند برای واردات قطعات، بیمه و حقوق از آن استفاده کنند. پس این نقطهای است که باید برای شناخته شدن یک برند ملی وتبدیل آن به برند فراملی حمایت انجام گیرد.»
او در ادامه افزود: «ما چند مدل مختلف گوشی جیپلاس را تست کردیم، به راحتی میتوان ادعا کرد که امکانات این گوشی 5 میلیونی با یک مدل همتای سری A سامسونگ که 10 میلیون قیمت دارد، برابری میکند. وضعیت به صورتی است که مردم به برند اعتماد میکنند و دیگر کیفیت به شدت قبل مطرح نیست. تقاضا را باید با مارکتینگ و بسیاری از کارهای خلاقانه افزایش داد. برای مثال قبل از ارائه آن در بازار گوشی را در اختیار رسانهها برای بررسی قرار دهند. در واقع باید این ذهنیت ساخته شود که این تلفنهمراه با همتای خود فرقی ندارد.»
او در توضیحات خود با اشاره به افزایش تعرفه برای واردات گوشی و کاهش رقابت تولیدکنندگان داخلی با برندهای خارجی گفت: «در همه نقاط دنیا تعرفه واردات را افزایش میدهند تا رقابت برای تولیدکنندگان داخلی تا حد زیادی کاهش پیدا کند. یکی از مهمترین دلایل آن هم این است که تولید کننده داخلی تعداد زیادی شغل در داخل ایجاد کرده است. در سالهای اخیر هم در ایران این کار انجام شد اما متاسفانه راه به جایی نبرد و گوشیها و تبلتهای دانشآموزی در وضعیت خوبی به سر نمیبرند.»
خیابانی در پایان برند چینی شیائومی و فرایندی که برای ورود به بازار و در مدت کم در کنار برندهای معتبر قرار گرفته است، مثال زد: «شیائومی از سال 2010 فعالیت خود را شروع کرد و در ده سال به جایی رسیده است که نام آن در کنار برندهای معروف میآید و سهم بازار آن رو به رشد است. درواقع ضربالمثل معروفی است که میگوید سفر هزار فرسنگی با قدم اول شروع میشود. شیائومی این پیام را به مشتریان خود داد که شما در این گوشیها همه امکانات مشابه تلفنهای همراه دارید اما با قیمت کمتر. همین موضوع داستان را عوض کرد. قدم بعدی آن مارکتینگ درست برای شناخته شدن بود، در کنار آن روی مزیتهای رقابتی خود کار کرد و زیرکانه جلو رفت. برای مثال قدرت کار کردن روی سختافزار نداشت روی سیستم عامل این گوشیها کار کرد. یکی از این مزیت رقابتیها طول عمر باطری بود که بسیار طرفدار پیدا کرد.» او در ادامه اضافه کرد: «در ایران شاید در برخی موارد مزیت رقابتی نباشد اما در بخش نرمافزاری در صورتی که استانداردها رعایت شود، میشود کارهای بسیاری خوبی انجام داد.»