ترابرد در واقع همان انتقال شماره تلفن همراه است و به مشترکان اپراتورهای دیگر این امکان را میدهد که بدون تغییر شماره سیمکارت، اپراتور تلفن همراه خود را بهصورت رایگان تغییر دهند. در این مطلب نحوه ترابرد به همراه اول یا در واقع ترابرد ایرانسل به همراه اول و ترابرد سیمکارت رایتل به همراه اول را به دو صورت حضوری و غیر حضوری آموزش میدهیم . برای ترابرد سیمکارت با سید علی ابراهیمی همراه باشید!
خرید سیمکارت بین المللی نایت سیم | KnightSim
ترابرد چیست ؟
ترابرد یا انتقال شماره تلفن همراه، قابلیتی است که به کاربران این امکان را می دهد تا بتوانند با یک شماره واحد از اپراتور های مختلف تلفن همراه استفاده کنند. به عبارت دیگر در صورت وجود این خدمت، کاربران می توانند اپراتور خود را بدون تغییر دادن شماره تلفن همراه تغییر دهند. در این صورت کاربر قابلیت استفاده از تمامی خدمات ارائه شده در اپراتور پذیرا را دارد و همچنین تعرفه پرداختی اپراتور پذیرا برای کاربر اعمال می شود. وجود خدمت ترابرد در اپراتورهای تلفن همراه، رقابت در میان اپراتورها را افزایش داده و درنتیجه بهبود کیفیت خدمات ارائهشده با هزینه های کمتر را منجر می شود.
سامانتل چیست ؟ مزایا SamanTel چیست ؟ خرید سیمکارت سامانتل ! شماره رند سامان تل
اپراتور پایه
اپراتوری که مشترک جهت دریافت خدمات تلفن همراه برای بار اول، در آن ثبت نام کرده، اسناد و مدارک مورد نیاز برای احراز هویت و ثبت نام را به اپراتور مذکور تحویل داده، و سند اشتراک دریافت کرده است.
اپراتور پذیرا (مقصد، جدید)
اپراتوری که مشترک یک اپراتور، قصد استفاده ازخدمات آن را بدون تغییر شماره خود دارد.
اپراتور فرستنده(مبدا، فعلی)
اپراتوری که مشترک در هنگام درخواست ترابرد شماره، ازخدمات وی استفاده می کند و قصد دارد بدون تغییر شماره خود، از خدمات اپراتور دیگری استفاده کند.
شناسه ترابرد
شماره اختصاص دادهشده به هر مشترک در هنگام یک ترابرد که برای سهولت شناسایی و پیگیری فرآیند ترابرد است.
ترابرد به ایرانسل
برای ترابرد به ایرانسل دو راه حضوری و آنلاین وجود دارد. برای ترابرد سیم کارت به صورت حضوری، ابتدا باید با همراه داشتن سیم کارت قبلی خود به مراکز فروش ایرانسل مراجعه کنید و فرم های لازم را پر کنید (به همراه داشتن کارت ملی ضروری است). سپس مراحل ذکر شده در تصویر را انجام داده و سیمکارت جدید خود را دریافت و فعال کنید. به قسمت دفاتر خدماتی سایت ایرانسل مراجعه کنید تا لیست نزدیکترین مراکز خدماتی و توزیع کنندگان ایرانسل را بیابید.
اما برای ترابرد سیم کارت با روش آنلاین به قسمت ترابرد به ایرانسل سایت این اپراتور مراجعه کنید. سپس مراحل تکمیل فرم و دریافت کد تایید از سیم کارت قبلی را انجام دهید. سپس سیم کارت غیرفعال ایرانسل درب منزل به شما تحویل داده خواهد شد (ارائه کارت ملی ضروری است) سپس مراحل تکمیلی را طبق راهنمای سایت ایرانسل انجا دهید.
ترابرد به همراه اول
برای ترابرد به همراه اول 3 راه انلاین و حضوری و تلفنی وجود دارد.
در روش حضوری باید به دفاتر همراه اول مراجعه کنید . برای جستجوی نزدیکترین دفاتر خدماتی همراه اول به سایت همراه اول مراجعه کرده و لیست دفاتر خدماتی همراه اول را پیدا کنید.
برای درخواست ترابردپذیری به همراه اول به صورت آنلاین به قسمت ترابرد به همراه اول به سایت این اپراتور مراجعه فرمایید و مراحل را طبق راهنمای سایت انجام دهید. درخواست ترابردپذیری به همراه اول به صورت تلفنی نیز صورت میگیرد بدین منظور با شماره 9990 تماس بگیرید.
ترابرد به رایتل
برای درخواست ترابردپذیری به رایتل نیز دو روش حضوری و آنلاین وجود دارد که میتوانید با مراجعه به سایت رایتل، دفاتر خدمات رایتل نزدیک به خودتان را پیدا کنید اما پیشنهاد ما روش آنلاین است برای استفاده از روش آنلاین به قسمت ترابرد به رایتل سایت این اپراتور مراجعه فرمایید.
ترابرد به شاتل موبایل
ترابرد یا انتقال شماره تلفن همراه (MNP)، خدمتی است که به مشترک درخواست دهنده این امکان را میدهد تا بدون تغییر دادن شماره تلفن همراه، اپراتور خود را تغییر داده و از کلیه خدمات اپراتور مقصد استفاده کند.در حاضر برای ترابرد به شبکه شاتل موبایل می توانید به صورت حضوری و با مراجعه به دفاتر نمایندگی و مراکز فروش و خدمات شاتل موبایل در سراسر کشور اقدام کنید.
مراحل ترابرد به ایرانسل به صورت غیرحضوری (آنلاین)
برای ترابرد سیمکارت همراه اول به ایرانسل/ ترابرد سیمکارت رایتل به ایرانسل به صورت آنلاین و غیرحضوری میتوانید مراحل زیر را دنبال نمایید:
- ابتدا به سایت ایرانسل مراجعه و از قسمت منو “ترابرد به ایرانسل” را انتخاب کنید.
- فرم ثبتنام را تکمیل نمایید.
- به پیامک تایید از سیمکارت قبلی پاسخ دهید.
- شناسه ترابرد از سیمکارت قبلی را دریافت و نزد خود نگاه دارید.
- سیمکارت جدید به آدرس شما ارسال میشود، با ارایه کارت ملی سیمکارت خود را تحویل بگیرید.
- پیامک عملیات موفق بر روی سیمکارت قبلی برای شما ارسال میشود.
- سیمکارت ایرانسل شما فعال میشود.
ترابرد به همراه اول به صورت غیرحضوری
برای ترابرد سیمکارت ایرانسل به همراه اول/ ترابرد سیمکارت رایتل به همراه اول به صورت آنلاین و غیرحضوری مراحل زیر را دنبال نمایید:
- ابتدا به پرتال ترابرد همراه اول به آدرس join.mci.ir مراجعه و فرم درخواست آنلاین ترابرد سیمکارت را تکمیل نمایید.
پس از ثبتنام یک کد پیگیری به شما اختصاص مییابد که نگه داشتن آن تا پایان فرآیند ترابرد الزامی است.
پس از ثبت درخواست آنلاین ترابرد، سیمکارت شما حداکثر پس از 24 ساعت به صورت رایگان به آدرس شما ارسال و با ارایه کارت ملی میتوانید سیمکارت خود را تحویل بگیرید.
نکته: در صورتی که گزینه مراجعه حضوری را انتخاب کرده باشید با مراجعه به یکی از دفاتر یا فروشگاههای همراه اول و تکمیل درخواست ثبتنام و ارائه کارت شناسایی، سیمکارت جدید را دریافت خواهید کرد. سیمکارت جدید شما پس از تایید ترابرد و اتمام پروسه مربوطه فعال خواهد شد.
ترابرد به رایتل به صورت غیرحضوری (آنلاین)
برای ترابرد سیمکارت همراه اول به رایتل/ ترابرد ایرانسل به رایتل به صورت آنلاین و غیرحضوری میتوانید مراحل زیر را دنبال نمایید:
- ابتدا به پرتال ترابرد رایتل به آدرس rightel.ir/mnp مراجعه و فرم درخواست آنلاین ترابرد سیمکارت را تکمیل نمایید.
- پس از ثبت درخواست آنلاین ترابرد، سیمکارت از طریق پست به آدرس شما ارسال میشود.
- بعد از دریافت سیمکارت، تاییدیه دریافت سیمکارت را از طریق پیامک و یا سایت رایتل ارسال کنید.
- دریافت شناسه ترابرد (نگه داشتن آن تا پایان فرآیند ترابرد الزامی است).
نکته: در صورتیکه سیمکارت شما دائمی است میبایست صورتحساب خود را پرداخت نمایید. - پیامک موفقیتآمیز بودن ترابرد به سیمکارت قبلی شما ارسال میشود.
- سیمکارت جدید شما پس از تایید ترابرد و اتمام پروسه فعال خواهد شد
مزایای طرح ترابردپذیری شماره تلفن همراه
کاهش مشکلات آنتن دهی و شبکه: کاربران و مشترکان میتوانند بسته به منطقه زندگی خود به راحتی اپراتور مناسب را انتخاب نموده تا تحت پوشش شبکه قرار گیرند. جا به جایی بین اپراتورها سبب شده تا شاهد بهبود کیفیت پوشش شبکه در تمام نقاط کشور باشیم.
افزایش رقابت و بهبود کیفیت: امکان تغییر اپراتور توسط مشترکین سبب شده تا شرکتها و اپراتورهای ارائه دهنده خدمات سطح کیفی خدمات را افزایش داده و درنهایت شاهد بهبود مشکلات اپراتورها باشیم.
ارائه سرویسهای جذابتر: با اجرایی شدن طرح ترابردپذیری قطعا هر سه اپراتور کشور سرویسها و خدمات جذابتر و متنوعتری را برای جلب مشترکان ارائه میدهند. همچنین این رقابت میتواند در کاهش قیمت سرویسها و خدمات اپراتورها نقش مهمی را ایفا کند.
کاهش قیمت سیمکارتهای عادی: با توجه به امکان جا به جایی بین اپراتورها قطعا ارزش سیمکارتهای همراه اول، ایرانسل و رایتل یکسان شده و درنهایت سبب افت قیمت سیمکارت میشود چراکه با این طرح مشخص نیست که شماره مورد نظر در کدام اپراتور مشغول به فعالیت است.
نقل مکان بین اپراتورها بدون دغدغه تغییر شماره: برخی افراد و مدیران شرکتها و سازمانها به دلیل داشتن سیمکارتهای متعدد قصد تغییر اپراتور خود را دارند اما به دلیل تغییر شماره سیمکارت این امکان برای آنها وجود ندارد اما از این پس میتوانند با بهرهگیری از طرح ترابردپذیری بهسادگی هر چه تمامتر بین اپراتورهای مورد نظر خود جا به جایی صورت دهند.
چرا درخواست ترابرد رد میشود؟
از جمله عوامل رد شدن درخواست مشترک میتوان به موارد زیر اشاره کرد :
- درخواست ترابرد از سیم کارت دائمی به اعتباری و بالعکس ( درخواست ترابرد باید نظیر به نظیر باشد، یعنی اگر سیمکارت شما اعتباری است، در اپراتور جدید هم سیم کارت شما اعتباری خواهد بود و اگر سیمکارت شما دائمی است، پس از ترابرد هم سیمکارت شما دائمی خواهد بود)
- عدم تطابق مشخصات اعلام شده با مشخصات دارنده شماره سیم کارت
- فعال نبودن یا فعال بودن کمتر از سه ماه سیم کارت
- عدم پرداخت به موقع صورتحساب اولیه صادر شده از اپراتور فرستنده ( قبل از اینکه درخواست ترابرد دهید، باید صورتحساب خودتان را پرداخت کرده باشید)
- احراز هویت نشدن مشترک
عدم احراز هویت دلایل مختلفی میتواند داشته باشد. عدم تطابق شماره یا کد ملی، عدم تطابق ماهیت حقیقی و حقوقی، عدم وجود شماره شما در شبکه اپراتور دوم از جمله دلایل عدم احراز هویت هستند.
همانطور که گفتم، شما فقط سالی دو بار اجازه ترابرد دارید، پس چنانچه بیشتر از دوبار در سال درخواست ترابرد کنید، درخواست شما رد خواهد شد. البته باید توجه کنید که عوامل دیگری هم در رد شدن درخواست ترابردپذیری موثر اند که باید اطلاعات آن را از اپراتور مبدا و مقصد دریافت کنید.
آیا ترابرد باعث تغییر قیمت سیم کارت می شود؟
خیر، در هر صورت قیمت سیمکارت صرفا بر اساس شماره شما تعیین میشود و از آنجایی که در ترابرد شماره شما تغییری نمیکند پس قیمت سیم کارت شما نیز تغییری نخواهد کرد. در واقع قیمت گذاری سیمکارت ارتباطی با اپراتور فعلی سیمکارت ندارد. بلکه خود شماره سیم کارت در قیمت گذاری مهم است.
هزینه یک ترابرد چقدر است؟
اپراتور مجاز به دریافت هزینه برای ترابرد هستند اما میتوانند کاملا رایگان اینکار را انجام دهند. پس این مسئله کاملا به اپراتور شما وابسته است. البته قیمت ترابرد در اپراتور هایی که هزینه دریافت میکنند بسیار پایین است. با مراجعه به سایت اپراتور مورد نظرتان میتوانید از شرایط و هزینه ترابرد به آن اپراتور مطلع شوید.
اعتبار باقیمانده سیم کارت اعتباری من پس از ترابرد چه میشود؟
توجه داشته باشید که اعتبار شما متعلق به اپراتور اولیه است و به شما پرداخت نخواهد شد. بسته های اینترنتی شما نیز منتقل نخواهند شد. پس بهترین کار این است که قبل از ترابرد کردن اعتبار باقیمانده و بسته های اینترنتی خودتان را استفاده نمایید.
برای پیشگیری از بروز هرگونه مشکل، قبل از انجام مراحل ترابرد پذیری با دقت توضیحات سایت اپراتور مبدا و مقصد را مطالعه کنید البته در صورت پشیمانی امکان انصراف وجود دارد.
آیا هزینه های تماس من تغییر خواهد کرد؟
طبیعتا هزینه های جدید بر طبق اپراتور جدیدتان محاسبه خواهند شد. پس حتما قبل از انجام مراحل درخواست ترابردپذیری از تعرفه های اپراتور مقصد آگاهی کافی را پیدا کنید. البته شاید در تعرفه ها احساس تفاوت چندانی نکنید. قیمت اینترنت هم در اپراتور ها تقریبا نزدیک به هم است. شاید مهم ترین عامل ایجاد رقابت بین اپراتور ها خدمات آنها و پوشش دهی آنها باشد. این دو عامل باعث ایجاد رقابت بین اپراتور ها شده است.
هر مشترک چند بار میتواند ترابرد انجام دهد؟
هر مشترک 2 بار در سال می تواند ترابرد انجام دهد و البته تا مدتی امکان انصراف دارد. شرایط انصراف از ترابرد در ادامه مقاله موجود است. همانطور که پیشتر گفتم چنانچه بیش از دو بار در طول سال درخواست ترابرد دهید، درخواست شما پذیرفته نخواهد شد.
همچنین بین دو ترابرد باید ۳ ماه فاصله باشد. بدین ترتیب شما پس از هر ترابرد حداقل باید ۹۰ روز در شبکهی اپراتور میزبان حضور داشته باشید. به علاوه تمام شمارههایی که فعال بوده و ۹۰ روز از فعال بودنشان در هر اپراتور بگذرد میتوانند به مقصد اپراتور دیگر مهاجرت کنند. برای ترابرد مهم نیست شمارهی شما دائمی یا اعتباری است.
چه اپراتوری برای ترابرد کردن بهتر است؟
شاید اولین فاکتور برای انتخاب اپراتور، هزینه های آن باشد اما باید به عوامل دیگری از جمله طریقه خدمات به مشتریان و آنتن دهی و دفاتر اپراتور اشاره کرد. با اینکه تعرفه اپراتور ها در مکالمه و اینترنت، متفاوت است ولی این تفاوت آنقدر هم زیاد نیست! پس زیاد به فکر تعرفه های تماس نباشید و بهتر است که به خدمات، کیفیت خدمات و مناطق تحت پوشش توجه داشته باشید.
توجه کنید که هر 3 اپراتور ایرانسل، همراه اول و رایتل امکان ترابردپذیری به صورت آنلاین را دارند پس در این زمینه تفاوت چندانی نیست. برای انتخاب اپراتور علاوه بر مطالعه دقیق ، از تجربیات اطرافیان تان نیز استفاده کنید.
ترابرد سیم کارت چقدر زمان میبرد؟
در سال های اولیه برای سیمکارت های اعتباری سه روز و برای سیمکارت های دائمی 5 روز زمان لازم بود اما در سال 1396 این مدت کاهش یافت. سیمکارت ها اعتباری یک روز و سیمکارت های دائمی 3 روز زمان نیاز دارند.
برای انصراف از ترابرد چه باید کرد؟
اما خیلی وقت ها پیش میآید که یکی از مشترکینی که از امکان ترابرد استفاده کرده، حالا پشیمان شده و میخواهد به همان اپراتور قبلی بازگردد و از خدمات اپراتور اصلی اش بهره مند گردد؛ حالا علت این پشیمانی می تواند حس فریب خوردگی یا نارضایتی از خدمات اپراتور جدید باشد یا هزینه های گران تری که به مشترک تحمیل میشود. اما انصراف از ترابرد چندان کار ساده ای نیست. در واقع حتی میتوان گفت غیر ممکن نیز به نظر میرسد.
برای انصراف باید به اپراتور مقصد (اپراتور جدید) خودتان مراجعه کنید و انصراف خود از ترابرد را اعلام کنید. انصراف از ترابرد تا زمان اجرای آن، روی سایت اپراتور پذیرنده فعال است و می توانید انصراف را ثبت کنید. اما اگر کار از کار گذشت هم باز فرصت دارید ،نگران نباشید.
اگر از ترابرد پشیمان شدیم و درخواست انصراف ما قبول نشد ، چه کار کنیم؟
همانطور که گفتم هر مشترک اجازه دارد هر سال دو مرتبه درخواست ترابرد بدهد. حال اگر شما درخواست ترابرد به اپراتور دیگری را دادید و سپس پشیمان شدید ابتدا درخواست انصراف بدهید و دلیل پشیمانی خودتان را بنویسید ولی اگر درخواست انصراف شما رد شد ، کافی است مجددا درخواست ترابرد پذیری دهید البته این بار به اپراتور اولیه خودتان مراجعه کرده و درخواست ترابردپذیری کنید.
توجه داشته باشید که این بار باید به شدت دقت کنید چرا که فقط 2 بار فرصت تغییر اپراتور در هر سال را دارید.
معایت موجود در طرح ترابرد پذیری شماره موبایل ها
ایرادات فنی
یکی از مسایلی که بهخصوص در ابتدای کار میتواند مشکلات زیادی برای کاربران ایجاد کند، مشکلات فنی است. با آنکه برخی از مسئولین رگولاتوری این موضوع را تکذیب میکنند اما عدم اجرای به موقع ترابردپذیری که قرار بود اردیبهشت ماه عملی شود و تا الان ۲ بار به تاخیر افتاده و هنوز هم زمان دقیقش مشخص نیست، بهخوبی بر این قضیه صحه میگذارد که استارت طرح، میتواند ایرادات مختلفی داشته باشد، مواردی که پس از شروع هم به احتمال فراوان بایستی با آن دست و پنجه نرم کرد؛ پس چه بهتر اگر شما بر استفاده از این طرح کاملا مصمم هم هستید، باز مدت زمانی را صبر کنید تا حداقل باگهای اولیه برطرف شده و برخی از فیدبکهای واقعی طرح را مشاهده کنید.
ضرر و منفعت را پیدا کنید
این روزها استفاده از تلفنهای هوشمند، دیگر محدود به مکالمه و یا فرستادن پیامک نیست و امکانات بسیار زیاد دیگری نیز وجود دارد که مهمترین آن را بایستی ارتباط با دنیای مجازی یا همان اینترنت دانست. اما باید پذیرفت که همچنان مکالمه باکیفیت و سریع، دغدغه اصلی هر کاربری خواهد بود. پس اگر قصد جایجایی دارید، ابتدا دقت کنید که پوشش هر اپراتور در کشور چگونه است. البته در این بین بحثی چون رومینگ ملی هم مطرح میشود اما تجربه نشان داده که اپراتورها، در بسیاری از موارد در خدمات رسانی به کاربر اپراتور دیگر سر باز زدهاند و به همین خاطر نمیتوان پوشش شبکه را برای همگی یکسان دانست و بهطور قطع دارای تفاوتهای زیادی هستند.
اعتباری که از دست میرود
اگر سری به بازار بزنید، متوجه میشوید که ارزش سیمکارتها با یکدیگر بسیار متفاوت است. برخی از آنها میلیونی قیمت دارند و ارزش بعضی حتی به چند هزار تومان هم نمیرسد. از آنجایی هم که در این طرح تنها دو بار قابلیت انتقال اپراتور در سال وجود دارد و از سوی دیگر، هنوز واکنش بازار نسبت به تغییر ارزش گذاری سیمکارتها در این جابجایی مشخص نیست، قاعدتا بیشترین ریسک را کسانی میکنند که سیمکارتهای باارزشتر دارند. این سیمکارتها را از نظر اولویت بندی ارزش میتوان به صورت زیر دسته بندی کرد.
تعرفههایی که تغییر میکند
اگر قصد جدی برای استفاده از طرح ترابردپذیری دارید، جدا از بحث قیمتهای اعلام شده از سوی اپراتورها، به بستهها و طرحهای تشویقی درون شبکهای حتما توجه کنید. با توجه به اینکه این طرحها به صورت دورهای دستخوش تغییرات میشوند، نمیتوان آنها را جز به جز مورد مقایسه قرار داد اما بهطور حتم حجم مکالمه درون شبکهای، میتواند بر روی این هزینه تاثیر گذار باشد. به عنوان مثال، تماس از تلفن ثابت به سیمکارتها و یا بالعکس، یکی از پر استفادهترین نوع مکالمات است که در بخش طرحهای تشویقی، فقط در بستههای همراه اول میگنجد (به دلیل یکپارچه بودن شبکه). بر فرض شما در این اپراتور اگر قبض خود را به موقع بپردازید، از یک روز مکالمه رایگان درون شبکهای برخوردار میشوید که این موضوع شامل ارتباط با تلفن ثابت هم خواهد شد. اپراتورهای دیگر نیز از این مدل طرحهای درون شبکهای دارند اما تلفن ثابت، خارج از شبکه آنها تعریف شده و قاعدتا نمیتوان مکالمه رایگان با آن را از بستههای تشویقی درون شبکهای قلمداد کرد. پس حتما قبل از مهاجرت به یک اپراتور دیگر، این موضوع را حسابی سبک و سنگین کنید و فقط بر روی آمار و ارقام اعلام شده، تصمیم نگیرید.
ایجاد سردرگمی
فرض کنید دوست شما یک سیمکارت همراه اول دارد اما به رایتل مهاجرت کرده است. شما هم که سیمکارت همراه اول دارید، شامل یک بسته تخفیفی درون شبکه بوده و بههمین خاطر با وی تماس میگیرد، غافل از آنکه شماره او دیگر شامل این طرح نشده و برایتان هزینه میافتد. از سوی دیگر، اگر فردی دارای بسته مکالمه تخفیفدار در رایتل باشد، از اینکه دوست شما به این شبکه مهاجرت کرده باخبر نیست و قاعدتا با وی تماس نمیگیرد! این موضوع در ارتباط با تمام جابجاییها وجود دارد و از طرفی میتواند سبب ضرر برای شخص بیاطلاع شده و از سمت دیگر، فردی که مهاجرت کرده را از یک سود، محروم کند. در واقع این امر موجب بهوجود آمدن نوعی سردرگمی در استفاده از بستههای درون شبکهای شده و افراد مجبور هستند یا با احتیاط بیشتری عمل کنند و یا بیخیال استفاده از این طرحهای جذاب شوند.
نحوه انصراف از ترابرد
شما می توانید در صورت استفاده از قابلیت ترابردپذیری اگر باز هم از سرویس های ارائه شده ناراضی بودید باز هم ترابرد جدید انجام دهید و یا به اپراتور پایه خود بازگردید. اگر در زمان انجام مراحل ترابرد و پیش از فعال شدن سیم کارت جدید قصد توقف عملیات را داشته باشید باید به اپراتور پذیرا مراجعه کرده و برای انصراف از ترابرد اقدام کنید.
اگر پس از پایان انجام عملیات قصد داشته باشد به اپراتور پایه بازگردید مانند انجام یک ترابرد جدید باید برای انتقال به اپراتور قبلی اقدام کنید.