طرح صیانت چیست ؟
در نگاه کلی در این طرح، احراز هویت معتبر کاربران و امکان کنترل والدین و پیشگیری، شناسایی و جلوگیری از جرم در فضای مجازی، در نظر گرفته شده است. هر چند ذخیره سازی و پردازش داده های کاربران ایرانی صرفاباید بر روی شبکه ملی اطلاعات ایران انجام شود.
متاسفانه اکثر مردم حتی آن دسته از افرادی که کسب و کار و زندگی آنها وابسته به شبکه های اجتماعی و اینترنت می باشد . هنوز طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی را مطالعه نکرده اند.
طرح صیانت از اینترنت در ایران، یک بسته قوانینی است که به منظور کنترل و نظارت بر فعالیت های اینترنتی در کشور ایجاد شده است. این طرح شامل قوانینی مثل قوانین فیلترینگ، طرح وقفه حمایتی (روشی برای کاهش مصرف اینترنت در موقعیت های اضطراری) و نهایتا قوانینی برای ممانعت از دسترسی به سایت هایی که تهدید امنیت ملی را به وجود می آورند، می باشد. هدف از این طرح، به دست آوردن یک اینترنت امن، پایدار و مناسب برای دولت و مردم است.
معایب طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی ایران
- احتمال ناکارآمدی طرح: با توجه به عدم رعایت برخی شرکتهای خارجی از حقوق کاربران ایرانی، این طرح ممکن است در عمل ناکارآمد باشد و تاثیری بر حفظ حقوق کاربران نداشته باشد.
- امکان تضعیف امنیت دادهها: برای اجرای این طرح، شاید نیاز به دسترسی به اطلاعات کاربران باشد که میتواند این اطلاعات را مستقیما در دسترس دولت یا سازمانهایی قرار دهد که قصد دسترسی یا مسدود کردن سایتها و خدمات مجازی دیگر را دارند که این میتواند امنیت کاربران و حریم خصوصی آنها را تضعیف کند.
- محدودیتهای امکانات اینترنتی: احتمال وجود محدودیتهایی در دسترسی به برخی امکانات اینترنتی ممکن است وجود داشته باشد که این امر میتواند باعث کاهش آموزش و فرهنگسازی آگاهی در جامعه شود.
- افزایش نگرانی کاربران: این طرح ممکن است باعث افزایش نگرانی کاربران درباره امنیت و حریم خصوصی آنها شود و سبب کاهش اعتماد به دولت و سازمانهای ارائه دهنده خدمات وب شود.
- محدودیت بر خلاف آزادی بیان: این طرح ممکن است باعث محدودیت بر خلاف آزادی بیان شود و الزام به نظارت بر ارتباطات و فعالیتهای کاربران در فضای مجازی شود، در نتیجه، میتواند به زیر ساختار شیوع پویش و پایش شود که میتواند آزادی شهروندان را کاهش دهد.
طرح نظام تنظیم مقررات فضای مجازی چیست ؟
طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی نام طرحی است که توسط نمایندگان دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی ایران در حال بررسی است. این طرح، یکی از خبرسازترین و پرحاشیهترین طرحهای مطرح شده در مجلس شورای اسلامیست که با خود، انتقادات وسیعی را به همراه آورد . با اینکه کلیات این طرح با ۱۸ رای موافق و ۱ رای مخالف در تاریخ ۳ اسفند ۱۴۰۰ در کمیسیون مشترک مجلس شورای اسلامی تصویب شد. ولی یک روز بعد هیئت رئیسه این مجلس تصمیم کمیسیون مشترک در تصویب این طرح را به دلیل ایرادات شکلی در چگونگی بررسی طرح لغو کرد.
اعضا متشکل طرح نظام تنظیم مقررات فضای مجازی
بر اساس پیشنویس این طرح، کارگروه مدیریت گذرگاه مرزی متشکل از رئیس مرکز ملی فضای مجازی (ریاست کارگروه) و نمایندگان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان پدافند غیر عامل، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، قوه قضائیه، ستاد کل نیروهای مسآن طور که سوابق نشان میدهد . ابتکار عمل در تهیه طرح صیانت به پیش از مجلس یازدهم میرسد و در پیوند با محافلی خارج از این نهاد است . عباس مرادی، سینا کلهر، مسعود فیاضی و روحالله مومننسب از کسانی هستند که در تدوین طرح صیانت نقش داشتهاند . سازمان اطلاعات سپاه سازمان کارگروه تعیین محتوای مصادیق مجرمانه ایجاد میشود . تا نسبت به امنیت ارتباطات و اطلاعات و مدیریت ترافیک ورودی و خروجی ایران در گذرگاههای ایمن مرزی تصمیمات لازم را اتخاذ کند.
تعاریف طرح تنظیم مقررات فضای مجازی
- تنظیمگری: اتخاذ هرگونه تدبیر و اقدام حاکمیتی به منظور:
- تسهیل، توسعه، نهادسازی، مقررات گذاری و ساماندهی فعالیت های حوزه مجازی یک زیست بوم؛
- نظارت بر حسن انجام مسئولیت ها و تعهدات؛
- اعمال ضمانت های اجرای مقررات بر تخلفات.
- تنظیمگر بخشی: نهادی که به موجب قانون و یا مصوبات سایر مراجع قانونی، همه یا بخشی از امور تنظیمگری یک بخش از نظام حاکمیتی و اجرایی کشور را برعهده دارد؛
- خدمات فضای مجازی: خدماتی است که مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات به صورت خودکار و با کمترین مداخله انسانی بر روی شبکه ملی اطلاعات ارائه می شود.
ترکیب اعضای کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور:
- دبیر شورای عالی و رییس مرکز ملی فضای مجازی کشور (رییس کمیسیون)؛
- معاون مربوط در مرکز ملی فضای مجازی کشور (دبیر کمیسیون)؛
- نماینده رییس مجلس شورای اسلامی (یا رییس کمیسیون مرتبط با تأیید رئیس مجلس شورای اسلامی)؛
- نماینده رییس قوه قضاییه (معاون ذیربط)؛شرح وظایف، اختیارات و ترکیب اعضای کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور
- نماینده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات (معاون ذیربط)؛
- نماینده وزارت اطلاعات (معاون ذیربط)؛
- نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (معاون ذیربط)؛
- نماینده سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران (معاون ذیربط)؛
- نماینده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (معاون ذیربط)؛
- نماینده فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (معاون ذیربط)؛
- دو نفر عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی کشور به پیشنهاد رییس کمیسیون و تصویب شورای عالی؛
- نماینده دستگاه مرتبط حسب مورد و با حق رأی.
تبصره: رییس کمیسیون عالی میتواند حسب مورد از افراد صاحبنظر و یا نمایندگان بخش خصوصی در جلسات کمیسیون بدون حق رأی دعوت نماید.
وظایف و اختیارات:
کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور برای تنظیم سیاستها، نظارت، هدایت، هماهنگی و تصویب مقررات و آیین نامه های کلان در همه ابعاد فضای مجازی و تنظیمگری تنظیمگران بخشی، تشکیل و وظایف و اختیارات آن به شرح زیراست:
- تهیه و پیشنهاد نظامات و مقررات برای تصویب در شورای عالی فضای مجازی کشور در زمینه ها و ابعاد مختلف از قبیل:
- معماری کلان تنظیمگری فضای مجازی با نظر به جایگاه و مسئولیت های هر یک از تنظیمگران بخشی؛
- تعیین یا ایجاد تنظیمگران بخشی خدمات جدید؛
- اصلاح مأموریت و شرح وظایف تنظیمگران بخشی؛
ت : اصلاح مأموریت، شرح وظایف، ادغام یا حذف تنظیمگرانی که بر اساس قانون تشکیل شده اند از طریق مجلس شورای اسلامی قابل انجام است.
- سیاستگذاری صدور مجوز برای هرگونه فعالیت و کسبوکار در فضای مجازی شامل محتوا (اعم از داده، متن، صوت و تصویر،) خدمات و زیرساخت های ارتباطی و فناوری اطلاعات؛
- تعیین نیازمندیها و اولویت های قانونی کشور در حوزه فضای مجازی برای قوای مجریه و قضاییه به منظور تدوین لوایح مورد نیاز و تصویب در مجلس شورای اسلامی؛
- نظامات مقوم حکمرانی فضای مجازی و حکمرانی های ذیل آن از قبیل نظام رسانه، نظام هویت، کلان داده های ملی، حوزه بین المللی، سرمایه گذاریهای خارجی، رمزارز و فناوری های نوظهور مانند زنجیره بلوکی و هوش مصنوعی و نظام رقابتی و ضد انحصار سکوهای فضای مجازی؛
- تهیه سیاستها، راهبردها، الگوی نمایندگی و رویکرد تعامل با سازمانها و مجامع بین المللی مرتبط در حوزه تنظیمگری فضای مجازی.
- دستورالعمل ها و زیرنظام های اجرایی، فنی، نظارتی و هماهنگی ملی در چهارچوب مصوبات شورای عالی فضای مجازی کشور از قبیل:
- تصویب دستورالعملها، ضوابط، الزامات اجرایی و فنی، نظارتی و هماهنگی ملی برای تحقق مصوبات شورای عالی فضای مجازی کشور؛
- تصویب الزامات کلان پیشنهادی تنظیمگران بخشی در زمینه صدور مجوز؛
- تصویب معیارها، ضوابط و نظام های کنترل کیفی و فنی در همه زمینه های فضای مجازی؛
- ایجاد هماهنگی و نظارت بر عملکرد دستگاه های صادرکننده مجوزهای حوزه فضای مجازی؛
- اختصاص صلاحیت موقت تنظیمگری به تنظیم گران بخشی موجود تا پیش از ایجاد تنظیمگر بخشی مقتضی؛
- حل اختلاف تنظیمگران بخشی فضای مجازی؛
- تصویب الزامات مدیریتی ترافیک داخلی و خارجی فضای مجازی کشور؛
تبصره: موارد اعمال انسداد مربوط به خدمات دهندگان فضای مجازی با بیش از ۳ میلیون کاربر، پیش از اقدام، به مرکز ملی فضای مجازی کشور اطلاع داده شود.
- ضوابط تشویق تولیدکنندگان داخلی و خارجی تجهیزات الکترونیکی و سامانه های هوشمند به حمایت از خدمات فضای مجازی داخلی به پیشنهاد تنظیمگران، با استفاده از ابزارهای قانونی نظیر حقوق ورودی؛
- تهیه و تصویب ضوابط ایجاد، توسعه و بهره برداری دستگاههای اجرایی از خدمات شبکه و فضای مجازی اختصاصی
- پاسداری از وضعیت رقابتی بازار خدمات فضای مجازی با استفاده از ظرفیت های قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی؛
- رصد و پایش اجرای مصوبات این کمیسیون و همچنین تعیین استانداردها و شاخصهای کلان اهداف آن؛
- تنظیم مقررات جمع آوری، فرآوری داده ها و حفظ حریم خصوصی کاربران در سکوهای فضای مجازی؛
- تصویب سازوکار مشارکت تشکل های خصوصی و مردمی و اخذ نظرات ذینفعان فضای مجازی در تدوین و نهایی سازی مصوبات تنظیمگران؛
- تصویب الزامات پیشنهادی تنظیمگران بخشی در زمینه نرخ گذاری برای کلیه خدمات فضای مجازی، با رعایت ضوابط و مقررات قانونی؛
- مصوبات بخش ۲-۳- توسط رئیس کمیسیون ابلاغ می شود.
ت ۲: تنظیمگری و مقررات گذاری در حوزه امنیت فضای مجازی از وظایف و اختیارات این کمیسیون خارج و کماکان بر عهده کمیسیون عالی امنیت فضای مجازی کشور است.
ت ۳: هرگونه تصمیمگیری و مقررات گذاری در حوزه محتوا در این کمیسیون بر اساس پیشنهاد کمیسیون عالی ارتقای تولید محتوای فضای مجازی کشور صورت می پذیرد.
تبصره ۴: کلیه مصوبات با طبقه بندی عادی این بخش در حوزه ضوابط و مقررات باید در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی به ثبت برسد. نسخه منتشره در این روزنامه ملاک عمل خواهد بود.
تنظیمگران بخشی در قلمرو فعالیت خود وظایف و اختیارات ذیل را در چهارچوب مصوبات شورای عالی فضای مجازی کشور، قوانین کشور و مصوبات این کمیسیون بر عهده دارند:
- صدور مجوز فعالیت و بهره برداری خدمات فضای مجازی؛
- تهیه و تصویب ضوابط و مقررات فعالیت خدمات فضای مجازی؛
تبصره: کلیه مصوبات موضوع این بند، باید به مرکز ملی فضای مجازی کشور فرستاده شود. مرکز ملی نیز موظف است مصوبات ارسال شده را ظرف مدت دو هفته از تاریخ وصول از نظر انطباق با مصوبات شورای عالی فضای مجازی کشور و این کمیسیون مورد بررسی قرار دهد و چنانچه آن را مغایر هر یک از این موارد تشخیص دهد، برای اصلاح به تنظیمگر عودت دهد. در غیر این صورت مصوبه قابل اجرا است.
- تصویب و ابلاغ تعرفه ها و نرخ خدمات در راستای شکلگیری رقابت سالم و تداوم ارائه خدمات و رشد کیفی آنها؛
- اعمال جریمه در موارد تخطی ارائه دهندگان خدمات از ضوابط و مقررات مصوب پس از طی مراحل قانونی؛
- تدوین و پیشنهاد ضوابط فنی و اجرایی و نظامهای کنترل کیفی مربوط به قلمرو تنظیمگری به این کمیسیون برای تصویب؛
- تدوین دستورالعمل نحوه رسیدگی به شکایات ارائهدهندگان خدمات فضای مجازی برای تصویب در این کمیسیون؛
- نظارت بر عملکرد ارائه دهندگان خدمات فضای مجازی در چهارچوب ضوابط مصوب و مفاد مجوزهای صادر شده؛
تبصره ۱: سایر دستگاه های اجرایی، صرفاً از طریق تنظیمگران بخشی، ضوابط خود را به ارائه دهندگان خدمات فضای مجازی ابلاغ می کنند.
تبصره ۲: تنظیمگران بخشی موظفند کلیه مصوبات با طبقه بندی عادی خود در حوزه ضوابط و مقررات را با درج در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی اطلاع رسانی نمایند. نسخه منتشره در این روزنامه ملاک عمل خواهد بود.
ماده ۵: به موجب این مصوبه، مصوبه هشتمین جلسه مورخ ۲۵ شهریور ۱۳۹۱ شورای عالی فضای مجازی کشور با موضوع شرح وظایف، اختیارات و اعضای کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور و بند ۳ مصوبه دهمین جلسه مورخ ۱۱ آذر ۱۳۹۱ شورای عالی فضای مجازی کشور در خصوص این کمیسیون، ملغی می شود.
تعاریف طرح نظام تنظیم مقررات فضای مجازی
- خدمات پایهٔ کاربردی: به خدماتی اطلاق میشود که به بخش غیرقابلاجتناب از فضای مجازی و شبکه ملی اطلاعات تبدیل شده و دارای جنبه راهبردی یا مخاطب داخلی بالایی هستند.
- درگاه خدمات پایه کاربردی: سامانهای که بهموجب این قانون بهمنظور ثبت و تأیید هویت و فعالیت خدمات پایه کاربردی راهاندازی میشود.
- گذرگاه ایمن مرزی: مجموعه نقاط اتصال شبکه ارتباطی خارج از کشور به داخل و بالعکس که از طریق آنها دسترسی انجامشده و تبادل داده جریان مییابد.
فعالیت خدمات پایهٔ کاربردی در ایران
بر اساس این طرح، خدمات پایهٔ کاربردی برای ادامهٔ فعالیت در ایران، باید تا حداکثر چهار ماه جهت رعایت تعهدات زیر اقدام کنند:
- رعایت قوانین کشور
- ثبت در درگاه خدمات پایهٔ کاربردی
- معرفی نمایندهٔ قانونی در ایران و پذیرش تعهدات ابلاغی کمیسیون عالی تنظیم مقررات
در غیر این صورت، اگر جایگزینی مناسبی (به تشخیص کمیسیون) بر این خدمات موجود بود، پلتفرم مسدود خواهد شد . و در غیر این صورت، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف است ظرف هشت ماه اقدام به تولید این جایگزین مناسب کند. اگر وزارت ارتباطات از این عمل سر باز زد، جریمه شده و این وظیفه به مرکز ملی فضای مجازی محول میشود.
حرکت چراغ خاموش به سمت طرح صیانت
به گفته امیری، کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی اکنون میتواند به مسائلی همچون سیاستگذاری صدور مجوز هرگونه فعالیت کسبوکار در فضای مجازی، اعمال جریمه در موارد تخطی ارائه دهندگان خدمات از ضوابط و مقررات مصوب و… ورود کند: «این اختیارات وسیع مشکل آفرین است و گویی به سمت مصوبه موسوم به طرح صیانت حرکت میکند.»
او با تاکید براینکه ایجاد هرگونه محدودیت در قوانین و زیرساخت اینترنت و شبکههای اجتماعی، ضربه بزرگی به اقتصاد و بدنه اجتماعی کشور میزند، تصریح کرد: «طی سالهای اخیر بارها بر لزوم رشد اقتصاد دیجیتال و حمایت از شرکتهای دانشبنیان سخن گفته شده است. اما در عمل و با چنین مصوبهای، به نظر میرسد همتی برای رشد اقتصاد دیجیتال وجود ندارد؛ در حال حاضر میلیونها کسبوکار رسمی و غیررسمی در فضای مجازی فعال هستند که چنین اقداماتی به آنها ضربه خواهد زد.»
روند تصویب طرح نظام تنظیم مقررات فضای مجازی
روز چهارشنبه، ششم مرداد ۱۴۰۰، در جلسه غیرعلنی مجلس با حضور ۲۰۸ نماینده مجلس شورای اسلامی، ۱۲۱ نماینده با بررسی طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیامرسانهای اجتماعی» طبق اصل ۸۵ قانون اساسی در کمیسیون فرهنگی موافقت و ۷۴ نفر مخالفت کردند . ۹ نفر نیز به آن رای ممتنع دادند. بر اساس اصل ۸۵، مجلس شورای اسلامی «در موارد ضروری» میتواند اختیار وضع بعضی از قوانین را به کمیسیونهای داخلی خود بسپارد . در این صورت این قوانین در مدتی که مجلس تعیین میکند بدون نیاز به تصویب در صحن علنی به صورت آزمایشی اجرا میشود.
در تاریخ ۳ اسفند ۱۴۰۰ کمیسیون مشترک مجلس شورای اسلامی کلیات این طرح را با ۱۸ رای موافق کلیات به تصویب رساندند . همان روز سید بهزاد پورسید، معاونت قوانین این مجلس در نامهای به رئیس کمیسیون ویژه طرح حمایت از حقوق کاربران، این رایگیری و تصویب کلیات را غیرقانونی دانست. و یک روز بعد هیئت رئیسه مجلس تصمیم کمیسیون مشترک در تصویب این طرح را به دلیل ایرادات شکلی در چگونگی بررسی طرح لغو کرد.
موافقان طرح صیانت چه میگویند؟
رضا تقی پور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی تقاضای تعدادی از نمایندگان جهت واگذاری رسیدگی به طرح ساماندهی پیام رسانهای اجتماعی به کمیسیون مشترک گفت: این طرح پیش نویس اولیه داشت که مرداد ۱۳۹۹ اعلام وصول شد. اما تغییرهای اساسی در آن شکل گرفت و حدود ۷۰ درصد آن تغییر کرد.
وی ادامه داد: مرکز پژوهشها با حضور کارشناسان بررسیهای زیادی داشت، اما متاسفانه اکثر شکایات و انتقادات برای طرح اولیه بود؛ چراکه آن پیش نویس بود و انتقادها نیز به پای طرح جدید گذاشته شد.
طرح صیانت به دلیل تحریمها قابل اجرا نیست
جلال محمودزاده نماینده مهاباد نیز در مخالفت با این طرح گفت: به دلیل تحریمها و عدم مراوده مالی شبکههای اجتماعی مانند واتساپ، اینستاگرام، تلگرام و کلاب هاوس حتماً نمیتوانند در چهار ماه در ایران دفتر ایجاد کنند. و در نتیجه با بستن آنها کسب و کارها و مشاغل و ارتباطات تعطیل میشوند.
وی بیان کرد: ماده ۳۱ اینترنت درباره ابزار دور زدن و دسترسی به پیام رسانهای مسدود شده صحبت میکند و میگوید تولید تکثیر و توزیع و انتشار VPN یا فیلتر شکن جرم است و جریمه نقدی دارد. این در حالی است که توزیع و انتشار شامل تک تک مردم میشود که مجبورند برای دسترسی به تلگرام فیلترشکن استفاده کنند. و اگر در یک گروه خانوادگی از پروکسی بهرهمند شوند مشمول جریمه خواهند شد.
طرحی که برای قانون شدن راه طولانی در پیش دارد
سیدنظام الدین موسوی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران درباره طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی گفت: کمیسیون مشترک در صورت نیاز اصلاحاتی روی طرح مرتبط با ساماندهی پیام رسانهای اجتماعی انجام میدهد. برای تصویب نهایی جزئیات طرح یاد شده، به بیش از دو سوم آرای اعضای کمیسیون مشترک نیاز دارد.
موسوی یادآوری کرد: نمایندگان بازه زمانی اجرای آزمایشی طرح را برای خود معین میکنند و پس از سیر این مراحل شورای نگهبان به بررسی خواهد پرداخت تا در نهایت، شکل اجرایی و قانونی به خود بگیرد.
وی جوسازیهای ایجاد شده علیه مجلس در فضای مجازی را نادرست خواند و بیان کرد: هنوز اتفاقی در موضوع فضای مجازی رخ نداده و یک کمیسیون خاص نیز در مورد فضای مجازی تصمیم گیری نمیکند؛ بلکه همان طور که گفته شد. نخبگان و منتخبانی از همه کمیسیونهای مرتبط در کمیسیون مشترک حضور خواهند داشت.
اعتراضات به طرح صیانت
از روزهای اولیه مطرح شدن طرح صیانت از فضای مجازی، کاربران و همچنین کسب و کارها به دنبال پاسخی برای سوال طرح صیانت چیست و یعنی چه؟ بودند و پس از اطلاع از این طرح اعتراضات شدیدی به آن داشتند. به گفته آنها در صورت تصویب این طرح، علاوه بر محدود شدن دسترسی اینترنت به کاربران، مشاغلی که بر این بستر فعالیت میکنند نیز آسیبهای جدی خواهند دید.
افزون بر این مرکز پژوهشهای مجلس نیز با انتشار گزارشی، ایرادات حقوقی بسیار زیادی متوجه طرح صیانت از حقوق کاربران کرده است. از طرف دیگر وزیر ارتباطات هم مدعی است که این طرح ایرادات اساسی بسیار زیادی دارد و او تلاش کرده برخی مفاد آن را تغییر دهد. پس از اعتراضات شدید به طرح 5 دی، نسخه تغییر یافته آن در 9 بهمن منتشر شد که همین نسخه نیز انتقادات زیادی را بهمراه داشته است.
اخبار جدید طرح صیانت
طبق اطلاعات بدست آمده در خصوص طرح صیانت بدنیست بدانید. که طبق ابلاغ ماده های 2 و 3 و 4 مربوط به طرح صیانت که به تصویب شورای عالی فضای مجازی نیز رسیده قرار است. این شورا پافراتر از حوزه ای که در اختیار داشته است بگذارد. در این خصوص شورای عالی فضای مجازی طبق قانون جدید امکان قانون گذاری محدود و رسیدگی به شکایت هایی که در این خصوص انجام میگیرد از سمت قوع قضائیه را داشته است. در این خصوص قوه قضائیه موظف است تا قوانینی را در خصوص این شورا تصویب نماید. که در صورت عدم رسیدگی با وظایف و شکایت ها چه برخوردی با انها شود.
حمایت از ارائه دهندگان خدمات فضای مجازی
ماده ۱۲- درآمدهای حاصل از اجرای فصل هفتم این قانون و بیست درصد (۲۰٪) وجوه حاصل از درآمدهای موضوع ماده واحده قانون «اجازه تعیین و وصول حق امتیاز فعالیت بخش غیردولتی در زمینه پست و مخابرات»، مصوب ۱۳۹۲ و بخشی از درآمدهای حاصل از تعرفه مصوب فروش واردات پهنای باند بینالملل با تصویب کمیسیون عالی و ابلاغ رئیس مرکز ملی فضای مجازی، در حساب ردیف مستقل بودجه سنواتی سالیانه کل کشور و به صورت صد درصد تخصیص یافته به نام مرکز ملی فضای مجازی و نزد خزانه داری کل کشور واریز و با پیشنهاد رئیس مرکز ملی فضای مجازی و تصویب کمیسیون هزینه میگردد.
نظر شما درمورد این طرح و آینده اینترنت آزاد در ایران چیست ؟ لطفا نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید !